Denne aktivitetsvejledning skal ses i sammenhæng med aktivitetsvejledningen ‘Byg en model af lungerne’, hvis modelbygningsarbejde foregår samtidig med læseaktiviteten i denne aktivitet. Den skal også ses i sammenhæng med aktivitetsvejledningen ‘Guid eleverne hele vejen rundt om deres undersøgelse’, da de er vejledning til dele af samme aktivitet – men med hvert deres fokus.
Tekst om puls, motion m.m. fx fra bogsystem eller fagportal og/eller fra ‘Puls mod aktivitet’ fra Testoteket, hvor der også er en video
Et stopur pr. makkerpar, fx i mobiltelefonen
Et elevark ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ til hver elev
Blyanter
A3-udgave af elevarket ‘Undervisningsaktivitet_elevark_hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ til hver elev
Organisering: Læseaktiviteten foregår samtidig med den modelbygningen af lungerne, som er beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Byg en model af lungerne’. Eleverne arbejder i grupper à fx fire.
Varighed: Samlet set strækker de sammenhængende aktiviteter ‘Hør om lungernes opbygning’, ‘Byg en model af lungerne’ og ‘Undersøg puls’ sig over 90 min. ‘Hør om lungernes opbygning’, som ligger forud for ‘Byg en model af lungerne’ og ‘Undersøg puls’, varer ca. 15 min. Tidsplanen nedenfor gælder derfor ‘Byg en model af lungerne’ og ‘Undersøg puls’:
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? | |
Ca. 15 min. | Tre grupper læser ved egne borde som forberedelse til den efterfølgende undersøgelse Øver sig i at mærke puls | Imens: Ved tre borde bygger tre grupper modeller og forklarer undervejs
| Forklarer formålet med læseaktiviteten
|
Ca. 15 min. | De tre sidste grupper læser som forberedelse til den efterfølgende undersøgelse Øver sig i at mærke puls | De tre sidste grupper bygger modeller og forklarer undervejs
| |
Herefter glider denne aktivitet over i arbejdet med elevarket ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Guid eleverne hele vejen rundt om deres undersøgelse’, hvori nedenstående er uddybet: | |||
Ca. 15 min. | Arbejder med elevarket ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ | Introducerer elevarket | |
Ca. 30 min. | Gennemfører undersøgelser | Vejleder |
Lærerens instruktion kan fx indeholde:
I skal nu læse to tekster:
En der forklarer en undersøgelse, I skal lave senere i dag og næste gang.
Og en som I kan få baggrundsviden om puls og motion m.m. fra.
Mens I læser, er jeg ved den anden station med de grupper, der bygger modeller af lungerne.
Når de er færdige, er I færdige med at læse, og det jeres tur til at modellere.
Bagefter skal vi alle sammen i gang med først at forberede og så gennemføre undersøgelsen af pulsen.
Ved afslutningen af læseaktiviteten og dermed også modelbygningen omkring lungerne glider denne aktivitet over i arbejdet med elevarket ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Guid eleverne hele vejen rundt om deres undersøgelse’.
Eleverne skal have lejlighed til at undersøge sammenhæng mellem deres egen puls og aktivitet af forskellig intensitet, så de oplever, at hjerte/lunge-kredsløbet som genstandsfelt er nærværende og aktuelt for dem selv. De skal også have lejlighed til at opnå viden om motion og puls ved hjælp af faglig læsning.
Yderligere skal de begynde at arbejde “hele vejen rundt om deres undersøgelse” (se aktivitetsvejledningen ‘Guid eleverne hele vejen rundt om deres undersøgelse’) med det formål, at de udvikler deres undersøgelseskompetence.
Målene med, at eleverne skal undersøge deres puls, kunne således lyde:
at eleverne opnår førstehåndserfaringer med pulsmåling
at eleverne opnår viden om puls, motion, kondition og relaterede emner ved faglig læsning
at eleverne indsamler data på en systematisk måde i et illustrationsforsøg.
Denne måde at undersøge sammenhængen mellem puls og fysisk aktivitet har karakteristika af det, vi kan kalde illustrationsforsøg: Eleverne udfører praktisk arbejde for at illustrere en bestemt sammenhæng ved hjælp af en fastlagt fremgangsmåde med variabelkontrol og ud fra en hypotese. Læs evt. mere om forskellige typer af naturfaglige undersøgelser på testoteket.dk.
Via elevarket ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ er der lagt op til at styre elevernes undersøgelse relativt stramt i en grad, vi kan kalde struktureret, idet elevernes frihedsgrader er begrænset til at formulere den hypotese, deres undersøgelse afprøver. Undersøgelsen kan gøres mere guidet eller åben ved at give eleverne frihedsgrader i forhold til andre valg fx ved præsentationen af data, fremgangsmåden (altså selve undersøgelsens design), det naturfaglige spørgsmål m.m. Denne tilpasning vil formentlig kræve, at der afsættes mere undervisningstid til aktiviteten.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.