Hvor hurtigt kan du gribe en genstand? Hvis du lader en genstand falde fra en vis højde, hvor hurtig er du så til at gribe den igen? I skal videreudvikle på en reaktionstidsmåler, så den kan måle tiden, fra I slipper, til I griber igen.
Eleverne skal videreudvikle på den reaktionstidsmåler, de udviklede i aktiviteten Hurtig på tasterne. Det er derfor en forudsætning for denne aktivitet, at I først har arbejdet med Hurtig på tasterne.
Denne øvelse angriber kodning på en anden måde end de andre aktiviteter i forløbet Mål på dig og dine kammerater. Øvelserne i denne aktivitet bliver mere og mere åbne, men med en god sikkerhedsline.
Se mere om arbejdet med frihedsgrader i aktiviteter, herunder hvordan du kan kan gå fra struktureret til guidet og videre til åben vejledning på Testotekets webside om frihedsgrader.
Med udgangspunkt i den reaktionstidsmåler I udviklede, da I arbejdede med Hurtig på tasterne, skal I nu udvikle og kode en anden model til reaktionstidsmåling.
I denne model skal I kode micro:bit’en, så den måler tiden, fra I slipper den, og til I griber den igen.
Kig programmet fra Hurtig på tasterne godt igennem. Hvad kan bruges? Hvad skal slettes?
Tænk forsøget godt igennem, og kom med ideer til, hvordan I vil udvikle en model, og hvordan I vil kode den.
I skal nu konkretisere jeres ide så meget, at I kan lave den første prototype.
Det er vigtigt hele tiden at tale sammen, afprøve, ændre, afprøve igen osv.
Hvis I går helt i stå, kan I få udleveret et eksempel fra læreren – virker det?
Er der fejl? Kan det gøres mere enkelt?
Generelt gælder det, at jo mere simpel du kan lave en kode, desto mere overskuelig og bedre er koden.
Når I har lavet noget, der fungerer, og I har afprøvet det flere gange, har I måske også fået ideer til forbedringer. Det kan være forbedringer, der gør programmet mere præcist, mere brugervenligt – eller det kan være tilføjelse af en lille sjov gimmick.
Nu skal du til at lave nogle test på forsøgspersoner.
NB: Det er en god ide at lægge noget blødt på gulvet, som Micro:bitten kan lande på.
Forbered en præsentation af jeres resultater fra jeres reaktionstider. Sæt dem gerne ind i et regneark, og beregn gennemsnit, spredning m.m.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)