Eleverne undersøger og analyserer statistikker og sammenhænge, hvor ny teknologi kan have en indflydelse på ældre menneskers levevilkår.
Der anvendes i stadig højere grad forskellige teknologier til at aflaste fysisk arbejde, både i sundhedsvæsenet, på mange arbejdspladser og i private hjem. Hvilken sammenhæng har det med den demografiske udvikling? Altså, hvor stor en andel af ældre borgere har vi i fx år 2030, og hvor i landet bor de?
Lad eleverne diskutere:
Undersøge sammenhænge mellem andre aldersgrupper eller geografiske områder, særlige faggrupper. Der kan også undersøges, hvilke forhold der er i andre lande fx 3. verdenslande, eller højteknologiske lande som Japan. Læs fx denne artikel fra Berlingske.
Robotteknologi får stadig større indflydelse på vores sundhed, velfærd og levevilkår. Ved at undersøge sammenhænge mellem demografisk udvikling i en aldersgruppe og tildelingen af hjemmehjælp, får eleverne viden om, at der vil være et fremtidigt behov for automatisering af flere funktioner i personlig hjælp og pleje af ældre.
Der vil være både praktiske og etiske spørgsmål at behandle i denne sammenhæng.
Eleverne kan evt. selv søge relevante statistikker frem på dst.dk. Klassen kan diskutere relevante områder med naturfaglig vinkel, og gruppevis indhente statistikker til en fælles analyse.
Denne aktivitet kan evt. knyttes til samfundsfag
Link til Danmarks Statistik.
Geografi: Demografi og erhverv
Hvilken sammenhæng er der mellem anvendelsen af sundheds- og velfærdsteknologi og den demografiske udvikling?
Hvordan påvirker den teknologiske udvikling antallet af arbejdspladser, både i Danmark og på verdensplan?
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.