Denne aktivitetsvejledning knytter sig til elevarket ‘Fire slags spørgsmål’.
Varighed: 90 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper fx à fire.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Ca. 5-10 min. | Lytter til lærerens introduktion | Instruerer selve arket med de fire slags spørgsmål |
Ca. 20-25 min. | Sorterer og diskuterer deres spørgsmål | Vejleder eleverne i hvilken kategori spørgsmålene hører til i samt støtter kvalificering af spørgsmålene ved at spørge ind til, hvad eleverne undrer sig over |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens introduktion | Instruerer i hvilke kilder der kan være egnede til at søge svar på spørgsmålene ved hjælp af |
Ca. 50 min. | Søger svar på spørgsmålene og skriver løbende svar og kilder ned | Hjælper eleverne i deres arbejde |
Lærerens indledende instruktion kan indeholde følgende:
Introduktionen til de fire slags spørgsmål kan italesættes, således at der er en art hierarki i spørgsmålene:
Faktaspørgsmål kan man ofte finde svar på ved at slå det op. Hjælpespørgsmål kan fx være:
Forklarings- og forståelsesspørgsmål kræver, at man søger et spadestik dybere ned i sagen, og hjælpespørgsmål kan fx være:
Holdnings- og vurderingsspørgsmål derimod kræver en belysning fra flere sider og ofte en stillingtagen, og hjælpespørgsmål kan fx være:
Handlingsspørgsmål drejer sig om at pege mulige handlinger ud, kræver oftest selvstændig tænkning, og hjælpespørgsmål kan fx være:
Undervejs i elevernes arbejde med at finde svar på deres spørgsmål kan læreren understøtte, at eleverne fastholder det, de finder frem til, ved både at notere svar og kilderne til deres oplysninger.
Læreren understøtte eleverne ved at stille produktive spørgsmål, som er beskrevet nærmere i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne fx være ræsonnerende spørgsmål, der har til formål at få forklaring på observationer og iagttagelser som:
|
Ved afslutningen af elevernes sortering af spørgsmålene kan der samles op på, hvilke slags spørgsmål grupperne hver især har – hvilke kasser spørgsmålene er fyldt i. Det er sandsynligt, at der er overvægt af fakta- og forklarings-/forståelsesspørgsmål.
Læreren kan tale med eleverne om, at det formentlig er sådan, fordi der arbejdes rundt om et emne (hjerte/lunge-kredsløbet) fremfor en problemstilling. Andre gange, fx når der arbejdes problembaseret enten fagopdelt eller fællesfagligt, vil der sandsynligvis (og ideelt set) også være både holdnings-, vurderings- og handlingsspørgsmål.
Lærerens introduktion til kilder kan dreje sig om at forholde sig kildekritisk og pointere, hvad der kendetegner troværdige kilder til viden i biologi. Læreren kan udpege specifikke steder at søge informationer som fx skolens bogsystem eller fagportal, Hjerteforeningens hjemmeside og Sundhed.dk.
Når eleverne i de sidste fx 50 minutter arbejder videre med at finde svar på deres spørgsmål, kan de guides til at skrive og tegne deres svar ind på en plakat. Dette kan fx gøres ved hjælp af værktøjet easel.ly, der tilgås via Skoletube, eller på pap/papir.
Faktaspørgsmål
Forklarings- og forståelsesspørgsmål
Eleverne skal i gang med at undersøge alt det, som hjertedissektionen gav anledning til, at de stillede af spørgsmål. Som første skridt i undersøgelsen skal eleverne sortere deres spørgsmål med det formål, at de bliver bevidste om, hvad slags spørgsmål, de søger svar på.
Målene med, at eleverne sorterer deres spørgsmål, kunne således lyde:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)