Søvn er vigtigt for mange faktorer. Søvn er vigtig for, hvad du kan præstere, fx i sport. Søvn øger både koncentrationsevnen og præsentationsevnen. Roger Federer, en af verdens største tennisspillere, sover fx 11-12 timer i døgnet.
I denne aktivitet tager eleverne udgangspunkt i et givet program, som de skal tilrette. Der vil helt sikkert være mange forskellige løsninger med forskellige fordele og ulemper. Meget kodning handler om, at man sætter forskellige kodestumper sammen; det er derfor vigtigt, at eleverne lærer denne metode, og det ikke er ‘snyd’ at se andres kode. Forklar eleverne, at det er en ære, at andre genbruger ens kode.
Hvis I ikke allerede har snakket om reaktionstid i starten af forløbet, er det en god ide at indlede aktiviteten med en introduktion til reaktionstid.
Tal med eleverne om reaktionstid. Hvad er det? Hvad tror de, der har betydning for deres reaktionsevne? Tag udgangspunkt i deres egne ønsker – kunne de tænke sig at forbedre deres reaktionsevne?
I snakken kan du inddrage disse pointer:
Start med at kode DR’s skridttæller her. Forstå koden, og forklar den til din makker.
Undersøg og afprøv skridttælleren, så du forstår kodningen.
Hvorfor har man valgt Y-aksen og ikke x-aksen?
Kan du ændre eller tilføje noget til koden, så den bliver endnu bedre?
Hvordan kan man ændre koden fra skridttælleren til at finde ud af, hvor godt man har sovet? Under forudsætning af, at en god søvn er en søvn uden de store bevægelser.
Hvordan virker andre søvnmålere? Eksemplet til højre er fra Garmins ur.
Nu skal du til at konkretisere og konstruere dine ideer. Det kan både handle om at ændre i kodningen og om at konstruere en løsning, så du kan have micro:bit’en på dig, eksempelvis på armen, mens du sover. Ofte hænger konstruktion af hardware og kodningen sammen.
Når man koder og udvikler prototyper, vil man gå igennem trin 2-4 flere gange. Når du tester din prototype igennem, vil der ofte komme nye ideer, som du må undersøge og afprøve, indtil du er tilfreds.
Bliv ved med at afprøve din søvnmåler, indtil du er tilfreds.
Alle elever skal afprøve deres søvnmåler. I tager den med hjem og registrerer, hvor mange timer I sover hver nat hen over en uge. Klassens resultater samler I sammen, og så sammenligner I: Hvad er gennemsnittet i klassen, og hvor stor er spredningen? Hvad siger de officielle råd – hvor mange timer skal en mellemtrinselev sove i døgnet?
Er der et par elever, der vil teste, om deres præstationsevne kan påvirkes af søvn? Enten af for meget eller for lidt søvn? Sammensæt en hypotese og en undersøgelse, og tal om resultaterne i klassen.
I kan eventuelt benytte de reaktionstidsmålere, I tidligere i dette forløb har kodet – påvirkes jeres reaktionstid af søvn? Bliver den bedre, hvis I sover mere? Eller bliver den dårligere, hvis I sover mindre?
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)