Eleverne skal sammensætte en dags kost til en fiktiv person og argumentere naturfagligt for valgene, så de får lejlighed til at sætte deres viden om energi i fødevarer, energibehov og aktivitetsniveau i spil.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Sammensæt Ivans kost’, kunne således lyde:
Elevernes arbejde kan fordeles over tre gange, som foreslået her: Første gang à ca. 60 minutters varighed, anden gang på ca. 35 minutter og tredje gang, hvor arbejdet afsluttes og præsentationen afleveres à ca. 40 minutter.
Varighed: Ca. 60 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens forklaring af, hvad opgaven går ud på. | Ridser problemstillingen op, forklarer opgaven og viser tydeligt, hvor opgaven står, så eleverne kan forholde sig til den i det efterfølgende gruppearbejde. |
Ca. 50 min. | Arbejder gruppevis med at researche, udvælge fødevarer og fordele opgaver i blandt gruppens medlemmer. | Besøger grupperne efter tur og hjælper arbejdet på vej. |
Lærerens skriftlige instruktion fx på klassens læringsplatform kan udgøres af følgende, som kan klippes direkte over eller tilpasses den enkelte klasse:
Sammensæt én dags kost til Ivan Jeres gruppes opgave er at sammensætte en dags kost, så det svarer på problemstillingens spørgsmål:
I skal præsentere jeres arbejde i en digital præsentation som fx powerpoint. Præsentationen skal indeholde billeder af Ivans måltider og begrundelser i ord og tal. |
Gør sådan her Gå ud i et møde for jeres gruppe. Jeg kommer “på besøg” undervejs. Start med at læse alt det, der står her højt:Jeres arbejde er i to dele. De kan foregå samtidig – sådan lidt vekslende – hvis I vil, eller I kan lave del 1 først og så gå til del 2.Del 1: Research
Del 2: Sammensæt og argumentér for valg
|
Følgende stilladsering af elevernes gruppevise arbejde kan indgå eller udelades efter lærerens skøn af behovet i den aktuelle klasse:
Her er nogle idéer til opgaver, I kan fordele mellem jer i del 1: Research
|
Linkene 1-4 ovenfor er dem, som findes i aktivitetsvejledningen ‘Lyt og læs om fysisk aktivitet og energibehov’.
Varighed: Ca. 35 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til lærerens forklaring. | Gentager problemstillingen og tydeliggør kravene til opgaven. |
Ca. 30 min. | Arbejder gruppevis videre med at researche og udvælge fødevarer til Ivans dagskost. | Besøger grupperne efter tur og hjælper arbejdet på vej. |
Lærerens skriftlige instruktion fx på klassens læringsplatform kan udgøres af følgende, som kan klippes direkte over eller tilpasses den enkelte klasse:
Krav til gruppens arbejde
Jeg vil hellere se jer begrunde fem ting grundigt, end 10 ting overfladisk! |
Varighed: Ca. 40 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til lærerens forklaring af, hvad opgaven går ud på. | Gentager kravene til opgaven ud fra tjeklisten. |
Ca. 35 min. | Arbejder gruppevis med at færdiggøre og aflevere præsentationerne med Ivans kost. Konsulterer tjeklisten undervejs. | Besøger grupperne efter tur og hjælper arbejdet på vej. |
Lærerens skriftlige instruktion fx på klassens læringsplatform kan udgøres af følgende, som kan klippes direkte over eller tilpasses den enkelte klasse:
Tjekliste til gruppens digitale præsentation
Jeg vil hellere se jer begrunde fem ting grundigt, end 10 ting overfladisk! |
Læreren opretter et sted i klassens læringsplatform, hvor eleverne ved afslutning af lektionen gruppevist afleverer deres præsentation.
‘Sammensæt Ivans kost’ kan bruges med evaluerende sigte, idet læreren kan danne sig indtryk af, hvordan eleverne er på vej mod målene for forløbet. Forslag til kriterier, tegn og hvordan vurderingen kan foregå er beskrevet nærmere i aktivitetsvejledningen ‘Giv feedback og byg ovenpå’.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)