Undersøg, hvordan solen varmer vand op i en hvid og i et sort kop- med og uden låg.
Kan opsamle data digitalt over længere tid eller ændre på fysiske forhold, der kunne tænkes at give andre resultater.
Eleverne undersøger, at nogle farver er bedre til at absorberer varmen end andre.
Eleverne kan anvende genbrugsmaterialer som syltetøjsglas. Det tager lidt længere tid at forberede, men det sætter fokus på genanvendelse. Det hurtigste er at benytte hvide plastikkrus og spraymale halvdelen af dem sorte senest dagen inden aktiviteten.
Hvis det er en god solskinsdag, er det muligt at måle på forsøget allerede efter 2 lektioner. Ellers lad forsøgsopstillingerne stå til sidst på dagen eller næste gang I har natur/teknologi.
Den temperaturudvikling, der sker i glassene er ikke særlig stor. En del termometre i naturteknologi lokalerne er ikke særlig præcise. Det kan derfor være en god ide, at grupperne benytter det samme termometer til at måle temperaturen i alle 4 glas, selvom det giver lidt ventetid, når termometeret flyttes fra glas til glas.
Eleverne opnår oplever, at der en sammenhæng mellem en genstands farve og dets evne til at absorbere varme.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.