Eleverne bygger en robot og opbygger viden om, hvordan naturvidenskabelig viden er nødvendig for at udvikle og forbedre teknologisk design.
Aktiviteten forudsætter at eleverne har arbejdet med aktiviteten: ‘vægtstænger`.
Eleverne udvikler en simpel robot, som ved tryk på knappen udfører en bevægelse, der løfter loddet på vægtstangen. Eleverne opfordres til at optimere deres løsning i den udstrækning tiden tillader det.
Aktiviteten er opdelt i to underfaser, og hvis ikke tiden tillader det, kan den sidste del udelades.
Undersøgelse A:
Undersøgelse B:
Der er i denne aktivitet rig mulighed for, at eleverne arbejder grundigt med deres design af motorbasen og trykarmen. Hvis de har ekstra tid, vil der altid være mulige forbedringer at arbejde med, både mht. effektivitet og stabilitet.
I aktiviteten robotten overtager arbejdet, får eleverne mulighed for at perspektivere og anvende deres erfaringer fra de to første delaktiviteter. Der vil være flere forskellige måder at løse opgaven på, grupperne imellem. Dette bør diskuteres i plenum, så eleverne får en indsigt i, at der ikke kun findes én rigtig løsning i denne type aktiviteter. Der bør også diskuteres fejl og fejlkilder, da klassens samlede erfaring vil have betydning for resultatet i engineeringudfordringen.
Tip!
I undersøgelsen under punkt 4 vil eleverne måske forsøge at måle trykkraften for motoren ved at afprøve forskellige indstillinger af ”strøm” i programmeringen. Da motoren er en DC motor, vil dette dog ikke have nævneværdig betydning, da værdien ”strøm” i programmeringen justerer hastigheden af omdrejningerne.
Hvis motoren møder modstand, vil den forsøge at holde den valgte hastighed ved at øge strømstyrken og dermed drejningsmomentet. Det vil derfor ikke være muligt at bruge denne variabel til at lave en systematisk undersøgelse. I stedet skal eleverne eksperimentere med længden på trykarmen, som de monterer på motoren, og dermed bruger deres viden om vægtstænger.
Er der behov for yderlig inspiration og hjælp med LEGO programmeringen, så er der en populær og anvendelig Youtubekanal Builder Dude 35, hvor der findes en masse videoer om specifikke programmeringsdele.
Undersøgelse . og Perspektivering
Fysik-kemi: Produktion og teknologi
Mekanik og udvekslinger, teknologiske løsninger i løftemekanismer. Energiomsætning mellem elektrisk, potentiel og kinetisk energi.
Grundlæggende viden om robotteknologi og programmering
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)