- Grundskole
Jordens levende organismer sættes i systemer, der er udarbejdet af forskere. I denne aktivitet får eleverne kendskab til, hvad riger er.
På Carl von Linnés tid var der allerede beskrevet mange planter og dyr, men der var ikke noget egentligt system, der samlede arterne.
Andre biologer havde dog tidligere arbejdet med opdeling af organismer. I skal undersøge, hvilken betydning følgende personer har haft i relation til dette:
Efterfølgende skal I, i fællesskab i klassen, lave en tidslinje i et passende målestoksforhold i forhold til årstal – evt. på gangen. I skal huske information om biologernes arbejde, og afslut med Linné og en forklaring på den taksonomi, der i dag danner det videnskabelige grundlag for klassifikation.
En ekstra opgave kan være, at I udvider tidslinjen til tiden efter Linné for også at få de encellede organismer med. Her er det en hjælp at søge på John Hogg (1800-1869) og Ernst Haeckel (1834-1919).
Sæt tidslinjen op i klassen.
Forstør nedenstående figur. Klip hver del af figuren ud, og sæt hver del op tilfældigt på en væg i klassen.
I skal nu notere en række af organismer på post-its. Mindst ti organismer pr. elev. Opgaven er at sætte disse post-its på hver del af figuren, så det bliver tydeligt, til hvilket rige organismerne hører.
Efterfølgende skal I formulere, hvad organismerne inden for hvert af de fem riger har til fælles. Mindst 5 kendetegn for hvert rige.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.