Mælk fra pattedyr, særligt køer, er det mælkeprodukt vi kender bedst. De seneste år er andre typer af mælk dog også kommet på markedet. Hvilke andre typer af mælk findes der? Hvad er rismælk, soyamælk og mandelmælk?
Eleverne arbejder med disse typer af mælk, hvad er deres næringsindhold og egenskaber? De prøver også at producere nogle af mælketyperne.
Materialerne er nævnt under de konkrete vejledninger, der findes som links i aktiviteten.
Undersøg I jeres supermarked, hvilke muligheder, der er for at få mælkeprodukter, der ikke stammer fra køer eller andre dyr. Det kan bl.a. være rismælk, sojamælk, mandelmælk, kokosmælk.
Sammenlign til sidst med gruppe 1s undersøgelse af komælk. Hvor er der ligheder og hvor er der forskelle?
Links til inspiration:
Hvordan laver man mælk ud af ris, soya, mandel og kokos?
Hvilke sundhedsperspektiver er der i forhold til de plantebaserede mælkeprodukter+
Udvælg mindst 5 fagord fra jeres tema ´Plantemælk – andre mælketyper´, som I kan forklare for de andre i klassen. Forklar, hvorfor I mener, det er vigtige fagord for jeres tema.
Forbered jeres fremlæggelse med hele projektet ´Plantemælk – andre mælketyper´
Denne mælk skal du vælge – TV2 livsstil
Hvad er soya, ris og havredrik? – Altomkost
Prøv også at…
Undersøg og forklar, hvad denne forsker mener med ’hurtige, tomme kulhydrater’.
En forsker udtaler, at risdrik, havredrik og soyadrik indeholder primært hurtige, tomme kulhydrater og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Soyadrik er ofte tilsat calcium, og indeholder desuden protein men også såkaldte fytoøstrogener, det er østrogenlignende stoffer, der kommer fra planter.
Videnskab – Myndigheder: Mælk svært at erstatte
Overvej og undersøg, om der er forskel på de klimaaftryk, de forskellige mælkeprodukter sætter.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.