Hvad er liv? Hvilken form for organisme er bakterier og hvad kendetegner en celle. Eleverne med at indkredse disse begreber, bygge modeller og udføre aktiviteter med celler.
Aktiviteten er støttet af industriens Fond og udviklet i samarbejde med Novozymes.
Lad eleverne arbejde undersøgende med nedenstående spørgsmål ud fra internet og bøger, de har til rådighed:
Alt levende på Jorden er opbygget af celler. En celle er den mindste form for liv. En celle er en slags pose med liv – men hvordan er en bakteriecelle bygget op?
Et løg er opbygget af skaller (blade), som man kan pille fra hinanden. Mellem skallerne (på indersiden af bladene) er en tynd hinde, som kan trækkes forsigtigt af. Dette lag er kun et cellelag tykt. Se cellerne i et mikroskop. De fleste kan se cellevæggene opfyldt af hulrum med næring. Med lidt jod-jodkalium kan man farve dem og se cellekerner som små kugler.
Bladene fra vandpest er gode til mikroskopi, da de kun består af to cellelag. Tag et blad fra skudspidsen af en vandpest. Læg den i en dråbe demineraliseret vand på et objektglas. Læg et dækglas over. Sug vandet væk med et stykke køkkenrulle (eller filtrerpapir). Se cellerne i mikroskop. Og se strømninger i cellesaften.
Gentag, men læg denne gang det lille blad i en dråbe methylgrøn eddikesyreopløsning (i stedet for en vanddråbe). Efter nogle minutter bliver cellekernen farvet blågrøn. Cellevæggen bliver mindre farvet og resten farves ikke. Farvekontrasten kan man efterfølgende gøre mere tydelig ved at anbringe en dråbe eddikesyre (2% opløsning) langs den ene side af dækglasset og så suge det gennem præparatet med køkkenrulle (eller filtrerpapir).
Dyreceller er mindre end planteceller og derfor lidt sværere at studere. Med et kindskrab kan man få øje på dem. Cellerne er mere runde, og cellekernen er ofte tydelig.
Cellerne fra det inderste af kinden skrabes ud med en tandstik og anbringes på et objektglas med methylenblåt. Dækglas lægges over. Man kan ikke se ret meget andet end cellekerne, celleslim og cellemembran ved denne simple præparation. Tegn et par celler. De ligner nærmest spejlæg. Vis hvad der er hvad på figuren.
Undersøgelse og modellering
Aktiviteten er udviklet i forbindelse med Masseeksperiment 2018: Jagten på de gode bakterier. Masseeksperiment er en aktivitet, hvor eleverne arbejder med autentiske problemstillinger med relevans for deres egen hverdag eller samfundet. Mange tusinde elever deltager hvert år i Masseeksperiment, som altid resulterer i spændende ny viden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.