Varighed: 30 min.
Organisering: Fælles i klassen.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til lærerens introduktion | Instruerer i selve vendespillets gang |
Ca. 25 min. | Spiller vendespillet | Styrer spillet og forklarer fagord undervejs |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om dels at ridse formålet med spillet op (at blive fortrolige med fagord, som er relevante for deres undersøgelser) og dels at forklare spillets gang.
Undervejs i elevernes spil kan læreren sørge for at knytte eventuelle uddybende faglige forklaringer til de ord, eleverne viser at have sværest ved.
Ved afslutningen af spillet kan der som repetition laves en hurtig runde med oplæsning af fagord og tilhørende forklaring.
Kortene til spillet kan udarbejdes, så de passer med præcis de fagord, læreren observerer, at elevernes arbejde med at finde svar på spørgsmål giver anledning til at fokusere på.
Der kan tages udgangspunkt i Kort til det levende vendespil. De grå kort er fagordene, og de hvide er de tilhørende forklaringer og/eller synonymer. Der skal bruges et kort pr. elev minus to (som er A og B).
Eleverne skal sætte fokus på betydningen af bestemte fagord, som de fleste vil være stødt på undervejs i deres arbejde med at finde svar på deres spørgsmål.
Målene med, at eleverne deltager i levende vendespil, kunne således lyde:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)