Eleverne arbejder med at lave begrebskort om hjerte-lunge-kredsløbet. Sådan lærer de forskellige fagbegreber og hvordan de hænger sammen.
Et elevark ’Begrebskort hjerte-/lungekredsløb’ pr. gruppe eller makkerpar
Sakse
Blankt A3-papir
Varighed: 45 min.
Organisering: Eleverne arbejder i makkerpar.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Ca. 10 min. | Lytter til og ser lærerens gennemgang af hvad et begrebskort er | Modellerer hvordan et begrebskort laves på tavlen |
Ca. 30 min. | Sætter fagbegreberne ind i et sammenhængende begrebskort | Lytter til elevernes forklaringer |
Ca. 5 min. | Bidrager med eksempler fra eget begrebskort | Samler op i plenum på elevernes forbindelser mellem fagordene |
Det kan være en god ide at lade eleverne arbejde sammen i makkerpar, så de får lejlighed til at tænke højt.
I lærerens indledende instruktion forklares arbejdsmetoden for eleverne. De skal sætte fagordene ind i et sammenhængende begrebskort ved at forbinde de enkelte fagord med pile og forbindelsesord. Fx ‘Aorta’ kommer ud fra ‘venstre hjertekammer’ eller ‘bronkier’ deler sig i ‘bronkioler’ eller ‘alveoler’ sidder for enden af ‘bronkioler’. Eleverne kan tilføje flere fagord, hvis det er nødvendigt.
Undervejs i elevernes arbejde kan læreren ved at lytte til elevernes forklaringer få et indblik i deres forståelse af fagordene og sammenhængen imellem dem.
Ved afslutningen af elevernes udfyldte begrebskort kan der gennemføres en kort opsamlende runde fx med fokus på udvalgte fagord, for at se om eleverne har opnået den forventede forståelse for fagord og sammenhæng.
‘Lav et begrebskort’ kan bruges med evaluerende sigte, idet læreren kan danne sig indtryk af, hvordan eleverne er på vej mod målene for forløbet. I evalueringen af elevernes læring kan der med fordel indgå tre elementer:
Eksplicitte kriterier fx baseret på målene for forløbet.
Konkrete tegn fremkommet fx ved observation på stedet.
Konkret vurdering af tegnene i forhold til kriterierne.
Har man således to begrebskort, der kan sammenlignes, kan både eleverne selv og læreren opnå indblik i, på hvilke områder elevens forståelse af fagord og sammenhænge har flyttet sig undervejs gennem forløbet. Dette kan eventuelt danne udgangspunkt for en evalueringssamtale mellem lærer og elev(er).
Læs mere om begrebskort på fx EMU.
Ønsker læreren andre fagord i begrebskortet, findes det her i en skrivbar version.
Eleverne skal have lejlighed til at sætte ord på deres forståelse af forløbets centrale fagord – og hvordan de relaterer sig til hinanden.
Målet med, at eleverne arbejder med begrebskort, kunne således lyde:
at eleverne danner overblik over og forståelse for relevante fagord og for sammenhængen og relationen mellem dem.
I forhold til målene om, at eleverne skal kunne illustrere hjerte-/lungekredsløbet og forklare blodets vej rundt i det lille og det store kredsløb, kan kriterier være:
Undervejs, mens eleverne arbejder med begrebskortet, kan læreren lytte til elevernes indbyrdes dialog med fokus på at identificere konkrete tegn, som kan være:
Vurderingen kan foregå på stedet, mens eleverne arbejder med begrebskortet. Her vil læreren kunne opnå indblik i elevernes forståelse ved at lytte til elevernes indbyrdes dialog samt at “kigge dem over skulderen”.
Har man tid, vil man imidlertid få mere ud af at indsamle begrebskortene og kigge nærmere på det, eleverne har skrevet som forklaringer mellem fagordene.
Man kan også lade to makkerpar gå sammen til en gruppe og forklare begrebskortene for hinanden, hvis man ønsker en yderligere sprogliggørelse.
I begge tilfælde kan tegnene eventuelt noteres i et skema som det nedenfor på stedet og i al hast, hvad angår den mundtlige del af det, og i fred og ro hvad angår det skriftlige, hvis begrebskortene er indsamlet. Der kan fx sættes krydser, pile som ↑ → ↓ eller noteres noget, den enkelte elev siger/har skrevet.
Kriterier | Forbinder fagord med strege/pile med forklaringer på | Udtrykker forståelse af hjerte-/lungekredsløbet | Bruger fagord fyldestgørende | Eventuel efterfølgende vurdering eller opmærksom- hedspunkt |
Aisha | ||||
Bo | ||||
Christoffer | ||||
… |
Pilene kan bruges, hvis der ønskes en vurdering på stedet, som naturligvis er det hurtigste men samtidig mest komplekse. Krydser eller nedfældede ord/sætninger fra eleverne lægger op til en efterfølgende vurdering: Hvordan er det, jeg så hos Aisha (tegnene), i forhold til det der var målet, at hun skulle kunne (her udtrykt i kriterierne)? Kolonnen til højre i skemaet kan tages i brug til denne eventuelle eksplicitte vurdering eller note til lærerens brug fremadrettet for at støtte elevens læreproces fx til feedback.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.