For at undersøge, om noget er en elektrisk leder, skal I lave et apparat ved hjælp af en micro:bit.
I kan finde to kodeeksempler på sådan et apparat her på siden. Den ene giver feedback med billeder og den anden med lyd (hvilket kræver en højttaler eller en micro:bit version 2).
For at kunne lave jeres apparat, skal I bruge en micro:bit og 2 ledninger med krokodillenæb.
Den ene ledning med krokodillenæb sætter I til den indgang der står “1” på micro:bit – som er den vi kalder P1 i programmet.
Den anden ledning med krokodillenæb sætter I i GND – som er jord på micro:bit.
Når I har lavet et af programmerne nedenfor, kan I checke, om jeres apparater virker, ved at lade de to løse ender af krokodillenæb røre ved hinanden. Så skulle jeres apparat gerne vise, at der løber en strøm.
I kan se, hvordan ledningerne sættes til micro:bit, på billede og video nedenfor.
I dette program har I et eksempel på et apparat, som undersøger, om noget er en elektrisk leder. Hvis materialet, der testes, leder en elektrisk strøm, vises der et rettetegn på skærmen.
I dette program har I et eksempel på et apparat, som undersøger, om noget er en elektrisk leder. Hvis materialet, der testes, leder en elektrisk strøm, lyder der en melodi.
Aktiviteten er udviklet i forbindelse med Naturvidenskabsfestival 2022 under temaet ‘Gådefulde verden’.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.