Eleverne skal prøve at finde ud af, hvad de rører ved – udelukkende ved at bruge deres følesans. De skal være grundige og mærke alle fladerne på genstanden.
Husk – de må ikke kigge!
Tal sammen i klassen:
Mennesket har 7 sanser. De fleste kender til de 5 sanser at kunne se, mærke, høre, smage og lugte. De to sidste sanser er mindre kendte og kaldes også de skjulte sanser. De er mindst lige så vigtige og giver os en fornemmelse af os selv og vores egen krop.
Menneskets sanser kan opdeles i to hovedgrupper: primære sanser, også kaldet nærsanser, og sekundære sanser, også kaldet fjernsanser.
De vigtigste sanser kaldes primærsanserne, fordi de er vores første sanser – de udvikles allerede i fosterstadiet. De kaldes også nærsanserne, fordi sanseindtrykkene kommer fra vores egen krop.
De primære sanser er fx følesansen og balancesansen.
De øvrige sanser er sekundærsanserne, som kaldes fjernsanserne, fordi sanseindtrykkene er udefrakommende.
De sekundære sanser er lugtesansen, smagssansen, den visuelle sans (synssansen) og den auditive sans (høresansen).
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.