- Grundskole
Eleverne undersøger, hvilke gødningsstoffer der er i kunstgødning, og hvilke der er i eventuelt overskudsvand fra vanding af planterne.
Eleverne påviser forskellige ioner, der er relevante at undersøge i relation til gødning. Eleverne skal påvise nitrat-ioner (NO3– ), ammonium-ioner (NH4+) og sulfat-ioner (SO4—). Derudover skal de påvise fosfat-ioner (PO43-) eller klorid-ioner (Cl–). Endelig skal de påvise kalium-ioner (K+) eller Natrium-ioner (Na+).
Det er muligt at bruge elevarket, som der henvises til her, men en hvilken som helst anden øvelse til analyse af næringsstoffer kan bruges.
Eleverne skal senere bruge deres viden til at analysere vandprøver fra deres lodrette haver.
… fremstille deres eget gødningssalt, vande planterne med dette og se, om det gør en forskel. Øvelsesvejledningen til denne øvelse er at finde i de fleste undervisningsmaterialer fra forlagene.
Kemiske analysemetoder består af forskellige grundmetoder.
I flammeprøverne er det metal-ionerne, der kan genkendes på baggrund af deres flammefarve.
Ved at tilsætte dråber af kendte ioner til en opløsning, kan man på baggrund af udfældningen bestemme, hvilke ioner der må have været til stede i den analyserede opløsning. Fx kan
Andre stoffer kan genkendes på lugten, fx ammoniak (NH3). Ammoniak dannes, når basen NaOH tilsættes et stof, der indeholder ammonium-ioner NH4+.
Undersøgelseskompetencen
Eleverne kan identificere de forskellige næringssalte i gødningen til planterne og rester af gødningen i overskydende vandingsvand.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)