Denne aktivitet går ud på at bygge en lyssensor med micro:bit, der siden skal benyttes til at måle lysintensiteten i plantekuvøsen som et mål for fotosyntesen.
Eleverne oplever, at de selv kan konstruere måleapparater, der kan anvendes i deres forsøgsopstillinger.
BBC micro:bit har en indbygget lysmåler. Lysmåleren sidder i nogle af LED’erne. Den måler fra 0 (mørkt) til 255. Første gang du bruger lysmåleren, vil den vise 0, men når lysmåleren er aktiveret, viser den en måling af lysstyrken i rummet.
Eleverne tester koden. Bemærk, at lysmåleren første gang viser ‘0’ i displayet. Eleven skal trykke kort på B-knappen. Efter et par gange vil den vise en måling af lyset mellem 0 og 255.
Koden skal se således ud:
… ændre i koden, så programmet samler data i en tabel eller graf og ikke blot viser tallet på displayet.
Eleverne kan efterfølgende montere deres lysmåler i plantekuvøsen og derefter lave forskellige målinger, der kan sammenlignes med de andre gruppers data for samme opgave. Eleverne kan selv designe deres undersøgelse og kigge på placeringen af plantekuvøsen, lysindfaldet på forskellige tidspunkter af dagen, og hvad eleverne ellers finder interessant.
BBC micro:bit har en indbygget lysmåler. Lysmåleren sidder i nogle af LED’erne. Den måler fra 0 (mørkt) til 255. Første gang du bruger lysmåleren, vil den vise 0, men når lysmåleren er aktiveret, viser den en måling af lysstyrken i rummet.
Undersøgelseskompetencen. Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andre undersøgelser i naturfag.
Fysik/kemi
En lyssensor kan konstrueres ved hjælp af micro:bit, og eleven kan via sit måleapparat vurdere, om plantekuvøsen opfylder kravene fra udfordringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.