Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand.
Eleverne uddrager ud fra deres målinger, hvad de kan sige om alfa-, beta- og gammastråling. Hvordan de kan bremses, og hvad eleverne i øvrigt kan uddrage af deres målinger. Det er vigtigt med opsamling og data-/videndeling som afslutning, da fællesresultaterne kan bruges efterfølgende til elevernes konkretiseringsfase.
Samle observationer og forsøg på klassen og sammen konkludere ud fra deres undersøgelser. Tal også om fejlkilder (var kilden for langt væk, samme afstand hele tiden osv.).
Eleverne vil opleve, at alfastråling er let at bremse, betastråling vil bremses med vand, og gammastråling bliver svagere, men forsvinder aldrig.
Undersøgelses- og perspektiveringskompetencen.
Fysik/kemi
Strålingen kan bremses, men ikke nødvendigvis stoppes helt.
Ved kontrollerede forsøg ændres kun på én variabel ad gangen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.