Menneskets vigtigste sans er synet. Og vi har svært ved at se i mørke. Derfor er lys ofte en begrænsende faktor for, hvad et menneske kan præstere.
I aktiviteten programmerer eleverne en lysmåler ved hjælp af en micro:bit, og derefter tester de, hvor meget lys de har brug for, når de fx skal læse en bog.
BBC micro:bit har en indbygget lysmåler. Lysmåleren sidder i nogle af LED’erne. Den måler fra 0 (mørkt) til 255. Den første gang du bruger lysmåleren, vil den måske vise 0, men når lysmåleren er aktiveret, vil den vise en måling af lysstyrken i rummet.
Eleverne skal bruge deres lysmåler til finde ud af, hvor meget lys der er nødvendigt, for at en kammerat kan læse en bog. Hvordan vil eleverne regulere lysstyrken?
Eleverne skal konstruere et element, der kan bruges, når de skal variere lysstyrken.
Arbejdstilsynet har retningslinjer for arbejdslys:
Prøv også:
Undersøgelse og modellering
Mennesket
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.