I Danmark får vi langt det meste af vores drikkevand fra grundvandet. I mange andre lande er kilderne til drikkevand fx overfladevand eller sågar havvand. Eleverne arbejder med en kort oversigt over, hvilke kilder til drikkevand der findes, samt hvordan disse kilder kan være belastet – biologisk eller kemisk.
Lad eleverne arbejde i grupper. De forholder sig til den korte tekst (se under forklaring) og laver to modeller:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.