Eleverne skal undersøge, hvor høj en temperatur kroppen/en del af kroppen kan opnå. I denne aktivitet skal eleverne programmere en micro:bit, så den kan bruges som et termometer.
Udfordringen er meget konkret og afgrænset, hvilket gør aktiviteterne overskuelige.
Nu skal I til at undersøge jeres kropstemperatur. I måler jeres kropstemperatur ved at benytte den fingermåler, der kan knyttes til mikro:bit’en. Lav program og aktivitet, og optimer det, så det løser udfordringen på den bedste måde.
Udfordringer er følgende:
Kan man bruge micro:bit’en til digital overvågning af patienters temperatur? Undersøg eksempelvis jeres klasse/skole, hvor er det koldt/varmt? Trækker det ved vinduerne?
Hvornår vil du bruge et analogt termometer, og hvornår vil du anvende et digitalt termometer?
Øvelsen er tænkt som en intro til micro:bit og er inspireret af engineering-processen.
The BBC micro:bit does not have a dedicated temperature sensor. Instead, the temperature provided is actually the temperature of the silicon die on the main CPU. As the processor generally runs cold though (it is a high efficiency ARM core), the temperature is a good approximation of the ambient temperature … you might warm up if you give the processor a lot of work to do though, and don’t sleep!
The temperature sensor has a high precision, but isn’t trimmed for accuracy. In other words, it can sense changes in temperature very well, but there may be (and probably is) base line offset. i.e. it might return 20 degrees when it’s actually 17, but it would return 21 when it is 18 etc.
Find siden her.
Undersøgelse
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.