Forside › Aktiviteter › Hvilken stråling påvirker fotosyntesen
Formålet er, at eleven undersøger, hvordan forskellig stråling påvirker plantens fotosyntese.
Bemærk, at forsøget kræver 1-1,5 time, før et resultat bliver synligt.
Aktiviteten kan med fordel laves som et klasseeksperiment, hvor hver gruppe får et reagensglas, som de skal passe.
Hvis eleverne er vant til at opstille egentlige hypoteser, kan eleverne med stort udbytte gøre det her.
Eleverne skal undersøge, om alle typer stråling virker lige godt i forhold til fotosyntesen. De typer stråling, vi undersøger i denne forbindelse, er alfa, beta, gamma, UV-stråling og sollys.
Hvis planterne danner eller forbruger C, vil mængden af den opløste CO2 ændre sig i vandet. Vi kan følge planternes dannelse eller forbrug af CO2 ved at se på koncentrationen af H+ ioner (pH-værdien).
I kan benytte en syre-base-indikator til at registrere ændringerne i væskens pH, idet indikatorens farve er afhængig af opløsningens pH. pH er et mål for en opløsnings surhedsgrad, og afhænger af koncentrationen af brintioner (H+).
Det er dog lettere at anvende en CO2-indikator. Den skifter fra rød til gul, når CO2-indholdet stiger, og kan blive næsten lilla. når CO2-indholdet falder. Denne indikator er heller ikke så følsom over for kalk i vandet som en syre-base-indikator.
Eleverne skal gerne komme frem til den konklusion, at sollyset har indflydelse på fotosyntesen, og at ioniserende stråling ikke har indflydelse på fotosyntesen.
Man kan med fordel tale om variabler, fejlkilder og usikkerheder i denne aktivitet.
Tage udgangspunkt i deres hypoteser og sammen i klassen diskutere de forskellige løsninger, inden forsøgene startes. Det samme gælder efterfølgende, hvor resultaterne kan diskuteres, og de forskellige fejlkilder og usikkerheder vurderes.
Vær opmærksom på, at temperatur har en betydning for fotosyntese, da den forløber bedst i en temperatur mellem 25 og 32 grader. Det betyder, at hvis reagensglassene placeres i meget forskellige temperaturer, vil dette påvirke det endelige resultat.
Undersøgelseskompetence.
Biologi
Sollyset har indvirkning på fotosyntesen, det har ioniserende stråling ikke.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Hvilken stråling påvirker fotosyntesen
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed