For at holde varmen i Arktis skal kroppen isoleres. Men hvad er bedst til at at holde kroppen varm i ekstrem kulde? Dette skal eleverne forklare ved at simulere et polarmiljø, så de kan undersøge effektiviteten af forskellige typer isolationsmaterialer.
Lad eleverne samarbejde i grupper om, hvilke typer isoleringsmateriale de vil bruge i gruppen. Hver gruppe skal i dette forsøg lave to typer af isolering samt en kontrol uden isolering. Brug hypotesearket undervejs til at notere, hvilke typer isolationsmaterialer hver enkelt gruppe vælger.
Fremgangsmåde
Opsamling
Lad grupperne skrive start- og sluttemperaturen på deres tre prøver op på tavlen. Udvælg et par af resultaterne, og lad ganske kort gruppen forklare deres resultat for de andre elever. (Hvad var deres resultater, hvad isolerede de flaskerne med, og hvorfor tror de, resultaterne blev, som de blev?)
… bede eleverne om lave en graf, der afbilder faldet i temperatur i deres prøver. Tag gerne flere datapunkter for en mere nøjagtig kurve.
Har skolen en datalogger, kan denne bruges til at se det nøjagtige temperaturfald over tid.
I stillestående omgivelser holdes kroppen bedst varm ved at være omgivet at et lag stillestående luft. Kroppen udstråler varme, og den varme opvarmer luften omkring kroppen, som igen holder kroppen varm. På samme måde virker en termokande eller en tørdragt. Dette er også grunden til, at man holder kroppen bedre varm ved at tage flere lag tøj på i stedet for ét tykt lag. Med ‘lag på lag’-metoden opvarmes luft mellem lagene, som er med til at holde på varmen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.