Forside › Aktiviteter › Hvad er temperatursans?
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur.
Opdel eleverne i grupper, og hjælp dem til at arbejde sammen om at udføre eksperimentet for hinanden.
Temperatursansen består af to forskellige hovedtyper af termoreceptorer i huden. Varmereceptorer reagerer på temperaturer på cirka 35-45 graders celsius, mens kuldereceptorer er mest aktive ved temperaturer på cirka 10-35 graders celsius. Temperaturer uden for disse intervaller vil i højere grad aktivere smertereceptorerne og føles som smerte.
Sansereceptorerne tilpasser sig forholdsvis hurtigt, og det er årsagen til, at en pludselig temperaturændring på huden føles meget tydelig – men også til at man hurtigt vænner sig til den nye temperatur. Når man stikker hånden ned i det varme vand, føles det meget varmt lige i starten, men hurtigt derefter vil vandet føles mindre varmt, fordi varmereceptorerne har vænnet sig til varme-stimulussen. Når man putter hånden i meget koldt vand, medvirker det, at de små blodkar i huden trækker sig sammen. Når man flytter hånden over i det lunkne vand, skal blodkarrene først udvide sig, så blodet kan løbe tilbage i huden, og derfor kan det føles, som om man ikke kan mærke vandets temperatur i starten. Eleverne vil altså føle temperaturen på det lunkne vand forskelligt fra hånd til hånd.
Temperatursansen hjælper os til at regulere kropstemperaturen, så vores indre kernetemperatur forbliver den samme, selv om temperaturen i vores omgivelser skifter. Temperaturen reguleres gennem kulderystelser, der skaber varme, eller sved, der afkøler, når svedperlerne fordamper på huden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Hvad er temperatursans?
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed