Eleverne skal have lejlighed til at opnå ny viden om lungernes opbygning og funktion ved at lytte til lærerens præsentation. Eleverne får lejlighed til at sætte denne viden i spil i den efterfølgende aktivitet ‘Byg en model af lungerne’.
Målene med, at eleverne hører om lungernes opbygning, kunne således lyde:
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Ca. 15 min. | Lytter til lærerens fortælling | Holder et foredrag støttet af tekst og tegninger |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om at ridse formålet med, at eleverne skal lytte til et foredrag, op: at de opnår ny viden om lungernes opbygning, som de bagefter skal omsætte til en fysisk model af lungerne.
Undervejs i foredraget kan læreren sørge for at besvare eventuelle opklarende spørgsmål.
Ved afslutningen kan det repeteres, at eleverne bagefter på skift skal illustrere lungernes opbygning i en fysisk model.
Ud fra en simpel tegning kan følgende opbygning forklares:
Ud fra en simpel tegning kan følgende opbygning forklares:
Foredraget og den efterfølgende modelleringsøvelse rummer modeller af flere slags:
De oplistede kategorier af modeller er hentet dels fra faghæftet for biologi fra Undervisningsministeriet og fra artiklen ‘Modeller i naturfagsundervisningen’ af Harald Brandt og Benny Lindblad Johansen, som findes på astra.dk.
Det kan lyde gammeldags at afholde et foredrag i naturfagsundervisningen. Men det er helt med vilje, at denne undervisningsform er valgt. Som det uddybes i faghæftet for biologi i undervisningsvejledningen på side 53, kan der skabes variation i undervisningen ved at veksle mellem forskellige typer af ‘læringsrum’. Her er læringsrummet et ‘undervisningsrum’, hvor aktiviteten er vidensformidling, lærerrollen er formidlende og elevrollen modtagende.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.