Denne aktivitetsvejledning skal ses i sammenhæng med aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’, da de er vejledning til dele af samme aktivitet – men med hver deres fokus.
Aktiviteten kan strække sig over to undervisningsgange: 5 og 6.
Aktiviteten er her delt over to undervisningsgange (gang 5 og 6 i forløbsplanen). Her kommer først vejledning til de sidste 45 min. af gang 5, og længere nede kommer vejledning til gang 6, der strækker sig over 90 min.
Varighed: 45 min.
Organisering: Eleverne arbejder sammen i makkerpar.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Læseaktiviteten med elevarket ‘Undersøg jeres puls’ som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’ glider over i denne aktivitet. | ||
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens introduktion | Introducerer elevarket og dets kategorier |
Ca. 5 min. | Formulerer i makkerpar hypotese for undersøgelsen | Vejleder i hypotesearbejdet |
Ca. 30 min. | Går i skolegården og gennemfører undersøgelsen af pulsen ud fra elevarket ‘Undersøg jeres puls’ | Vejleder i selve undersøgelsen |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om at introducere de elementer i en naturfaglig undersøgelse, som elevarkets felter sætter navn på. Detaljeringsgraden af introduktionen afhænger naturligvis af, hvor meget eleverne tidligere har arbejdet med fx hypoteser, konklusioner osv.
Hvis det er første gang, klassen arbejder med argument driven inquiry, kan de få det naturfaglige spørgsmål foræret. Det kunne fx være: Hvilke sammenhænge er der mellem aktivitet af forskellig intensitet og pulsen?
Introduktionen kan fx komme ind på
I introduktionen kan elevarkets side 2 med alle hjælpesætningerne bruges. Læreren kan hente inspiration i ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’.
Efter introduktionen formulerer eleverne deres hypoteser. Når det er sket, er de klar til at gå i skolegården og ud fra elevarket ‘Undersøg jeres puls’ foretage deres undersøgelser af pulsen i de ca. 30 minutter, der er tilbage af undervisningsgangen.
De har elevarket ‘Undersøg jeres puls’ med ud til at notere i, mens de med fordel kan lade det store ark Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’ blive liggende i lokalet.
Der er i undervisningsgang nr. 5 formentlig kun tid til, at én elev gennemfører øvelserne, mens den anden holder tiden og noterer som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’. Meningen er, at næste gang begynder med, at elev nr. 2 gennemfører øvelserne. Således har makkerparret et fuldt datasæt med selve undersøgelsen frisk i erindring, som de så skal i gang med at bearbejde gruppevis.
Selve lektionsplanen for denne aktivitet i undervisningsgang nr. 6 kan se således ud:
Varighed: 90 minutter.
Organisering: Eleverne arbejder videre i samme i makkerpar.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til lærerens introduktion | Fortæller at der fortsættes, hvor vi slap sidst: Elev nr. 2 skal nu gennemføre øvelserne, mens elev nr. 1 holder tiden og noterer |
Ca. 25 min. | Gennemfører undersøgelsen i makkerpar på samme måde som i gang nr. 5 | Vejleder i selve undersøgelsen |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens introduktion | Genintroducerer felterne ‘præsentation af data’, ‘konklusion’ og ‘argumentation for konklusion’ |
Ca. 30 min. | Overfører data fra elevarket ‘Undersøg jeres puls’ til det store ark ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse’
Bearbejder data, argumenterer for konklusion i deres grupper (to makkerpar) ud fra arket |
Stiller produktive spørgsmål |
Ca. 20 min. | Hver elev forklarer konklusion og argumentationen for en elev fra en anden gruppe | Går rundt og lytter til elevernes forklaringer |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om at genintroducere felterne ‘præsentation af data’, ‘konklusion’ og ‘argumentation for konklusion’. Der er hjælp for læreren at hente i ‘Hele vejen rundt om jeres undersøgelse – lærervejledning’.
Undervejs i elevernes arbejde med at bearbejde data og argumentere for konklusionen kan læreren understøtte med produktive spørgsmål, som er beskrevet nærmere i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne fx være sammenlignings-, problemfremsættende og ræsonnerende spørgsmål:
|
Yderligere spørgsmål til at hjælpe elevernes arbejde på vej, især hvis nogle har brug for mere udfordring, kan være:
Ved afslutningen af elevernes forklaringer for hinanden kan der gennemføres en kort opsamlende runde fx med fokus på, hvilke dele af arket der var hhv. lettest og sværest at arbejde med. Således har læreren informationer, der kan bruges i eventuelt fremtidigt arbejde med at komme hele vejen rundt om undersøgelser.
Argument Driven Inquiry som beskrevet nærmere i faghæftet for biologi i undervisningsvejledningen på side 86-87 er egentlig en tilgang til undersøgelser, der lægger hovedvægten på netop argumenter: naturfaglige argumenter for konklusionen på baggrund af data.
I forbindelse med denne aktivitet tages der fat i måden at arbejde på, men med vægt på at introducere arkets felter: naturfagligt spørgsmål, hypotese og præsentation af resultater (data), konklusion og argumentation for konklusion. I eventuelt videre arbejde med denne undersøgelsestilgang vil fokus være på det for tilgangen måske væsentligste: kvaliteten af argumentationen.
Man kan naturligvis vælge at gøre det anderledes i forbindelse med denne aktivitet, men den er designet ud fra den forudsætning, at de færreste elever (og lærere) vil have erfaring med Argument Driven Inquiry – og her er et sted at begynde.
Eleverne skal udvikle deres undersøgelseskompetence ved at benytte en helhedsorienteret tilgang til undersøgelser: Hele vejen rundt om undersøgelsen. I denne aktivitet er det en simpel undersøgelse af sammenhænge mellem deres puls og fysisk aktivitet. Formålet er, at eleverne opnår erfaring med væsentlige elementer, der kan kendetegne en naturfaglig undersøgelse: Naturfagligt spørgsmål, hypotese, indsamling og præsentation af data, konklusion og argumentation for konklusion på baggrund af data.
Målene med, at eleverne arbejder hele vejen rundt om deres undersøgelse set i sammenhæng med målene for elevernes undersøgelser af puls som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’, kunne således lyde:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)