Aktiviteter, forsøg og eksperimenter. Skal udføres sammen med lærer. Ingen lokalekrav.
Eleverne skal have en tilbagemelding på deres digitale præsentationer af den kost, de har sammensat til Ivan. Samtidig skal de have lejlighed til at få rettet op på eventuelle misforståelser, huller eller gå et spadestik dybere i stoffet efter lærerens vurdering.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten, kunne således lyde:
Varighed: Ca. 15 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Læser den feedback, gruppen har fået og eventuelt drøfter den i gruppen. | Stiller sig til rådighed for spørgsmål fra eleverne om feedbacken. |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens generelle tilbagemelding og opsamling. | Samler op på eventuelle misforståelser, huller eller udbygger indholdet. |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan indeholde følgende:
De to aktiviteter ‘Sammensæt Ivans kost’ og ‘Giv feedback og byg ovenpå’ skal ses i sammenhæng og kan bruges med evaluerende sigte, idet læreren kan danne sig indtryk af, hvordan eleverne er på vej mod målene for forløbet. I evaluering af elevers læring kan der med fordel indgå tre elementer:
Eleverne har arbejdet i grupper og i en fjernundervisningssituation kan det være endog meget vanskeligt for læreren at danne sig indtryk af den enkelte elevs læring, og derfor vurderes elevernes arbejde gruppevist, ligesom feedbacken gives samlet pr. gruppe.
I forhold til de to mål om, at eleverne dels skal kunne sammensætte en kost, der passer til en given persons energibehov og argumentere naturfagligt for det og dels skal kunne vurdere fødevarer i forhold til de officielle kostråd, kan kriterier være:
I forhold til målet om, at eleverne skal kunne undersøge energiindhold i fødevarer, kan kriterier være:
Konkrete tegn i elevernes digitale præsentationer kan være:
Læreren kan holde tegnene, som kan ses af gruppens digitale præsentation, op mod kriterierne og notere sin vurdering og/eller eventuelle kommentarer i feedback-arket, som foreslået nedenfor.
Der kan i tillæg til selve kommentarerne til eleverne bruges produktive spørgsmål til at få eleverne til at reflektere over enkeltheder i deres arbejde, som beskrevet i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne være sammenligningsspørgsmål som fx:
Det kunne også være ræsonnerende spørgsmål med deres egen læring som omdrejningspunkt som fx:
|
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)