Eleverne skal have basal ernæringsteori gennemgået, hvorefter de skal have aktiveret deres forforståelse, inden de selv undersøger, hvor meget energi der er i hver af de energigivende næringsstoffer.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Gæt og research om energigivende næringsstoffer’, kunne således lyde:
Varighed: Ca. 30 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens oplæg om energigivende næringsstoffer. | Gennemgår det teoretiske input i plenum ud fra tekst på klassens læringsplatform. |
Ca. 5 min. | Lytter til introduktion til den individuelle gæt og research-opgave. | Instruerer eleverne i opgaven og viser dem ind på det rette sted på altomkost.dk. |
Ca. 15 min. | Indskriver først sit gæt på klassens læringsplatform. Researcher derefter og skriver resultatet ind samme sted. | Sidder klar til hjælp i mødet på klassens fjernundervisningsplatform. |
Læreren kan tage udgangspunkt i denne tekst, som kan tilpasses og evt. klippes over i klassens læringsplatform:
Dagens teoretiske input Energien i vores fødevarer kommer først og fremmest fra tre energigivende næringsstoffer:
Disse kalder vi ofte for makronæringsstoffer. Det er dem, som vi har brug for i større mængder for at få energi. Der findes også mikronæringsstoffer, og det kan fx være vitaminer og mineraler. Dem har vi også brug for i kroppen, men der skal mindre mængder til. Yderligere er der energi i kostfibre, som er en særlig slags kulhydrater, som faktisk stort set ikke bliver fordøjet. Der er også energi i alkohol. Dagens vigtige fagord er altså:
|
Individuel opgave Men spørgsmålet er, hvor meget energi, der er i de forskellige makronæringsstoffer kulhydrat, fedt og protein? Samt i kostfibre og alkohol? Er der mon lige meget energi i dem pr. gram? Og hvis der er forskel – hvad indeholder mon så mest energi pr. gram? Først skal du gætte, så skal du undersøge det ved research. Gør sådan her:
|
* Kan evt. angives nærmere afhængig af klassens læringsplatform fx et hæfte, en fil i OneDrive, Google Docs m.m.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.