Omsæt viden til bevægelse, når I tegner blodets vej som en sti af kridt på gulvet, som I kan følge.
Organisering: Der arbejdes samtidigt i to stationer. Fire grupper ad gangen arbejder ved egne gruppeborde med at forberede deres fremlæggelse af deres spørgsmål og svar. Imens besøger to grupper ad gangen et område i lokalet (eller udenfor), hvor der er tegnet en stor model af hjertet, lungerne og udvalgte blodårer (se billede på side 4 til inspiration). Læreren guider eleverne til at gå blodets vej rundt i hjertet, det lille og store kredsløb. Hver gruppe har således samlet set ca. 30 minutter ved egne borde og ca. 15 minutter ved stationen med kridtmodellen.
Varighed: 45 min.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? | |
Ca. 15 min. | Elever fra to grupper går blodets vej og forklarer undervejs | Imens: Fire grupper arbejder ved egne borde med at forberede deres fremlæggelse | Guider eleverne |
Ca. 15 min. | Elever fra to nye grupper går blodets vej og forklarer undervejs | Stiller produktive spørgsmål | |
Ca. 15 min. | Elever fra de to sidste grupper går blodets vej og forklarer undervejs | Sørger for at eleverne får lejlighed til at forklare sig i deres bevægelse rundt i modellen |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om at ridse formålet med øvelsen op; at omsætte viden til bevægelse og at afprøve, om man har forstået blodets vej rundt rigtigt.
Således kan der eksempelvis siges, når eleverne skal i gang:
Undervejs kan læreren sørge for at knytte eventuelle uddybende eller korrigerende faglige forklaringer til samt understøtte modelleringsprocessen ved at stille produktive spørgsmål, som er beskrevet nærmere i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kan være sammenlignings- og ræsonnerende spørgsmål fx:
Og ved afslutningen fx:
|
Hvis der afsættes fx 15 minutter til to gruppers arbejde ved kridtmodellen, kan der nås, at mindst én elev fra hver gruppe går blodets vej. Når elev nr. to skal i gang, kan denne med fordel guides til at begynde et andet sted end den første elev, så det ikke bliver ren gentagelse.
De 15 minutter er inklusiv den tid, det tager, når eleverne skal skifte station fra deres gruppeborde til kridtmodellen og tilbage igen. Effektivt er der ca. 10 minutters koncentreret arbejde ved kridtmodellen.
Modelleringsaktiviteten har til formål at afdække elevernes forståelse af blodets vej rundt i hjertet, det lille og det store kredsløb. Læreren har lejlighed til at opdage eventuelle misopfattelser, eleverne måtte have, og således får eleverne mulighed for at få korrigeret eller suppleret deres forståelse. Samtidig “varmer de op” til fremlæggelserne, der finder sted kort efter.
Yderligere tilføjer modelleringsøvelsen en rumlig og kinæstetisk dimension i elevernes arbejde med at tilegne sig forståelse af det lille og store kredsløb.
Målene med, at eleverne går blodets vej i kridtmodellen, kunne således lyde:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)