Aktiviteter om fordøjelsessystemet. Tekst med små øvelser, der sætter eleverne ind i emnet. Fremstilling af model om fordøjelsessystemet.
Aktiviteten er en del af undervisningsforløbet ‘Lær din tarm, blære og nyrer at kende’.
Aktiviteten går ud på at fremstille en model af fordøjelsessystemet. Modellen er beskrevet flere steder på nettet. Det er her tænkt som en styret aktivitet, hvor der angives, hvad der skal gøres og hvordan.
Imidlertid bør der lægges op til refleksioner over modellens enkeltelementer. Hvad skal de enkelte dele af modellen vise? Er det åbenlyst, hvad de repræsenterer, eller er det ’søgt’? Diskuter gerne dette med eleverne undervejs – eller ved en afsluttende drøftelse. Der er spørgsmål undervejs, hvor eleverne bliver bedt om at forholde sig til, hvad delelementerne repræsenterer.
Sp. 1: Maven
Sp. 2: Mavens æltning af maden
Sp. 3: Tyndtarmen og dens optagelse af væske og næringsstofferne
Sp. 4: Tyktarmen
Sp. 5: Endetarmen
Materialer:
Bygning af model trin for trin:
1. Knus kiksen, og put den i posen. Skær eller klip bananen i mindre stykker, og put også den i posen. Hæld til sidst vandet i. Pres næsten alt luften ud af posen og bind en knude på den.
Hvad er posen med indhold en model af?
2. Nu skal I ’ælte’ posen med indholdet i ca. 5. minutter.
Hvad skal denne æltning forestille?
3. Klip et hul på maksimum 2 cm i det ene hjørne af posen.
Nu skal I forsigtigt presse indholdet fra posen over i nylonstrømpens åbning. I holder det hele over bordet. Det kan godt svine lidt, da der kan sive væske ud af strømpen.
Når det hele er i strømpen, skubber I massen videre ned mod foden af strømpen.
Hvad skal denne del af processen forestille?
4. Massen er nu blevet mindre sjasket, og den er blevet presset ned i enden af nylonstrømpen.
Næste skridt er at sætte plastikhandsken fast om køkkenrullerøret. Brug elastikken. Den masse, der er i nylonstrømpen, skal nu igennem køkkenrullerøret og ende i plastikhandsken.
Klip hul i nylonstrømpens fod, og pres massen over i køkkenrullerøret.
Hold røret lidt på skrå, og lad massen lige så forsigtigt glide ned i handsken.
Hold evt. en hånd om elastikken og handsken, så den ikke glider af.
Hvad skal køkkenrullerøret forestille?
5. Massen er nu i handsken, hvor I skal forsøge at samle den i en af fingrene. Klip hul i denne, og pres massen ud. Hvad skal fingeren på handsken forestille?
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.