Forside › Aktiviteter › Elevudfordring – Bevægelse i naturen
Dyr bevæger sig på et utal af måder, når de er på flugt, jager eller blot bevæger sig rundt i landskabet. Mange elementer i dyrenes omgivelser spiller ind, når de skal bevæge sig omkring, fx vind, vegetation, sand, sne m.m. Vi mennesker bevæger os også forskelligt, alt efter hvordan vejret er, og om vi løber, går, klatrer i træer eller hopper over en bæk.
I skal udvikle en bevægelsesleg.
Følg vejledningen Knæk koden: Lav jeres aktivitet, så I kan komme i mål med jeres leg, der skal indeholde dyr og bevægelse.
Følg de 6 trin fra DR, og husk at inddrage micro:bit og dyr i jeres idéudvikling.
I skal kode og inddrage micro:bit som en aktiv del af bevægelseslegen. Her får I hjælp i de kodeark, som vi har udviklet til forløbet – se dem i boksen til højre. Jeres lærer vil introducere jer til de forskellige kodeark.
Dansk skoleidræt har udviklet et aktivitetshjul. Det har vi sat i et skema, så I ved at slå med en terning kan få hjælp til at få ideer. I skal blot vælge, hvor mange kategorier I vil inddrage, og slå med en terning. Hvis I fx har valgt tid og slået en 3’er, så skal I inddrage nedtælling i jeres leg.
Det er en rigtig god idé, at I sammen i klassen orienterer jer på DR’s hjemmeside om DR’s ultra:bit-challenge: Knæk koden til bevægelse.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Elevudfordring – Bevægelse i naturen
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed