- Grundskole
Forside › Aktiviteter › Dissektion af insekter
Kom helt tæt på insekterne. Eleverne dissekerer melorme og græshopper. De observerer, hvordan dyrene ser ud helt tæt på, og de sammenholder med dyrenes adfærd – hvordan æder, bevæger og formerer de sig, og hvordan trækker de vejret?
Til læreren:
Eleverne skal genbruge de noter, de tog, da de i første lektion observerede de levende dyr. Bed eleverne om at medbringe deres logbog.
Hvis dyrene er levende, kan I aflive dem på forhånd ved at lægge dem i en tætsluttende frysepose og fryse dem ned i 2-3 døgn. Metoden er skånsom, idet insekterne går i dvale og derefter dør.
Når eleverne skal dissekere, er det bedst, at de benytter skalpeller. Skalpeller er skarpe og derfor gode til at lave fine snit med. Har eleverne aldrig arbejdet med skalpeller, er det vigtigt, at du introducere dem til disse, fx lærer dem, hvordan man skifter blad, og at det er absolut forbudt at ‘lege’ med skalpeller.
Til eleverne:
Læg græshoppen under en stereolup. Indstil stereoluppen, så du tydeligt kan se græshoppen. Se først på græshoppen i hel tilstand. Observer den grundigt – har den ben, vinger, øjne, antenner osv.? Skær hovedet af den, og se på hovedet i stor forstørrelse. Drej hovedet rundt, så du kan se foran og på siden af hovedet. Se på resten af kroppen. Observer fra oven og siden. Skær til sidst forsigtigt græshoppens bagkrop op, og observer, hvordan den ser ud indeni.
dissekere andre insekter. Det kan være nogle, I køber på nettet eller insekter I fanger selv, fx i skoven.
Melormen er en larve af melbillen. Det er ikke en orm, bl.a. fordi den har seks ben. Orme har ikke ben. Melormen svarer til sommerfuglelarven og hører til de insekter, der har fuldstændig udvikling. Alle insekter ‘trækker vejret’ – får ilt til deres organisme – gennem såkaldte trakérer eller ånderør. Disse trakérer er et rør ind i kroppen, som udmunder som et lille hul på hver kropsdel. Melormen trækker luft med ilt ind i rørene , hvorefter der sker en udveksling med blodet i melormens krop hen over rørets væg. Trakérer er meget tydelige på melorme.
Græshopper har ikke larver, men nymfer. De har altså såkaldt ufuldstændig udvikling. Græshopper lever af græs. Det er tydeligt at se græshoppens munddele, som de kan skære græs af med. Insekter har såkaldte sammensatte øjne, disse er tydelige at se på græshoppen.
Aktiviteten er udviklet i forbindelse med Naturvidenskabsfestival. Naturvidenskabsfestival er en national festival, som har til formål at skabe engagerende oplevelser med science blandt børn og unge. Festivalen finder sted hvert år i uge 39.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Dissektion af insekter
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed