- Grundskole
Forside › Aktiviteter › Byg lodrette haver – udfordringen
Hver dag øges antallet af mennesker på Jorden. De skal både have mad, adgang til rent drikkevand og et sted at bo. Det skaber et stort pres på Jordens ressourcer og udfordrer måden, vi producerer vores fødevarer på.
Det har gennem de seneste årtier været en tendens, at stadig flere flytter fra landet til byen, og så stiger befolkningstallet i byerne voldsomt. Mange mennesker i byerne ønsker at leve mere bæredygtigt, hvor fødevarer kun transporteres over korte afstande, og hvor byerne fremstår grønne og levende.
Derfor er haver i byerne begyndt at vinde frem. Baggårde, parker og tage bliver omdannet til køkkenhaver, som kan være med til at forsyne byboerne med grøntsager. For at udnytte pladsen endnu bedre, er nogle begyndt at dyrke haver på lodrette vægge. De lodrette haver kan indeholde en langt større mængde planter pr. kvadratmeter end en traditionel have, og på den måde øges produktionen. Lodrette haver kan også vokse inde i boligerne.
På en skole har eleverne besluttet, at de vil dyrke lodrette haver på væggen ved kantinen, så kantinemaden kan blive mere grøn. Det er nu jeres opgave at løse denne udfordring.
I skal udvikle en lodret have, som passer til jeres klasseværelse eller til væggen ved kantinen.
Følgende gælder for de lodrette haver for hver planteenhed:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Forside › Aktiviteter › Byg lodrette haver – udfordringen
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed