Denne aktivitetsvejledning skal ses i sammenhæng med aktivitetsvejledningen ‘Hør om lungernes opbygning’, som ligger forud for modelbygningen samt aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’, hvis læseaktivitet foregår samtidig med modelbygningen.
Rør/slanger med fem forskellige diametre:
Tre stykker rør af en længde på ca. 15-20 cm med en diameter på ca. 2 cm – fx den slags rillede rør, der bruges til at føre ledninger inde i vægge, eller dem der bruges til vand fra opvaskemaskiner m.m.
Seks stykker haveslange af en længde på ca. 15-20 cm.
12 stykker ekstra tykt sugerør af en længde på ca. 10-15 cm med en diameter på ca. 7-8 mm. Man kan ofte købe både almindelige tykke sugerør og så de ekstra tykke til smoothies – det er dem, man med fordel kan bruge her.
Mange stykker almindeligt tykt sugerør af en længde på ca. 10-15 cm med en diameter på ca. 5 mm.
Mange stykker tynde sugerør af en længde på ca. 5-10 cm med en diameter på ca. 3 mm eller spaghetti.
Modellervoks i tre farver: rød (til arterier), blå (til vener) og en tredje farve til alveoler. Evt. en fjerde farve, som nogle elever måske vælger at sætte rør sammen med.
Tre sæt små papskilte med fagord fx: luftrør, bronkie, bronkiole, alveole, kapillær.
Organisering: Aktiviteten foregår samtidig med læseaktiviteten, som forbereder eleverne på undersøgelsen af egen puls som beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’. Eleverne arbejder i grupper à fx fire.
Varighed: 30 min.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? | |
Ca. 15 min. | Ved tre borde bygger tre grupper modeller og forklarer undervejs | Imens: Tre grupper læser ved egne borde som forberedelse til den efterfølgende undersøgelse
|
Forklarer opgaven
Stiller produktive spørgsmål Sørger for at eleverne får lejlighed til at |
Ca. 15 min. | De tre sidste grupper bygger modeller og forklarer undervejs |
Lærerens indledende instruktion kan dreje sig om at ridse formålet op: at de afprøver deres nye viden om lungernes opbygning ved at omsætte den til en fysisk model af lungerne.
Yderligere introduceres opgaven, som går ud på at bygge en model, der viser, hvordan lungerne er bygget op, og koble de rette fagord på.
Eleverne kan opfordres til at tage billeder af deres model til senere brug.
Undervejs kan læreren understøtte elevernes modelleringsproces ved at at stille produktive spørgsmål, som er beskrevet nærmere i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kan fx være sammenlignings-, problemfremsættende og ræsonnerende spørgsmål:
|
Eleverne skal have lejlighed til at omsætte deres nye viden om lungernes opbygning og funktion til en fysisk model. På den måde får de mulighed til at blive bevidste om, hvad de har forstået, og hvad de eventuelt ikke har forstået som resultat af lærerens foredrag i den forudgående aktivitet ‘Hør om lungernes opbygning’.
Målene med, at eleverne bygger en model af lungernes opbygning, kunne således lyde:
at eleverne opnår paratforståelse af relevante fagord om lungerne
at eleverne illustrerer deres forståelse af lungernes anatomi
at eleverne bliver bevidste om, at de modellerer ved at omsætte teoretisk viden herunder verbale modeller til fysisk model
at eleverne undervejs bliver opmærksomme på, hvad de har opnået sikker og korrekt forståelse af, og hvad de eventuelt ikke har.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.