Der arbejdes samtidigt i to stationer. Fire grupper ad gangen arbejder ved egne gruppeborde med at finde svar på deres spørgsmål. Imens besøger to grupper ad gangen et større bord, hvor de guidet af læreren bygger modeller af hjerte/lunge-samspillet. Hver gruppe har således samlet set ca. 40 minutter ved egne borde og ca. 20 minutter ved stationen med modelbygning.
Varighed: 60 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper à fx fire.
Tidsrum | Hvad laver eleverne? | Hvad laver læreren? | |
Ca. 20 min. | To grupper bygger modeller og forklarer undervejs | Imens: Fire grupper arbejder ved egne borde med at finde svar på deres spørgsmål | Forklarer opgaven. |
Ca. 20 min. | To nye grupper bygger modeller og forklarer undervejs | Stiller produktive spørgsmål. | |
Ca. 20 min. | De to sidste grupper bygger modeller og forklarer undervejs | Sørger for at eleverne får lejlighed til at forklare ud fra modellen, de bygger. |
Lærerens instruktion ved stationen med modelbygningen kan indeholde følgende:
Læreren kan udarbejde et ark til støtte for elevernes arbejde, hvori selve opgaven fremgår sammen med en trykt model af hjertet – fx den samme som eleverne evt. brugte i forbindelse med hjertedissektionen i gang 1. Læreren kan evt. bruge nedenstående tekst, hvor der kan sættes en eller flere modeller af hjertet samt det lille og store kredsløb. Denne kan printes i to eksemplarer og evt. lamineres, så der er et forlæg til hver gruppe:
Byg en model af hjertet og lungernes samspil Brug modellervoks til at lave en model af hjertet og lungernes samspil: Hvordan blodet kommer rundt i det, som vi kalder det lille og det store kredsløb. [læreren kan her indsætte et eller flere billeder fra lærebog eller fagportal med model af hjertet og evt. model af det lille og store kredsløb] Læg modellen på papiret, og skriv på det, hvad der er hvad fx ‘aorta’, ‘venstre forkammer’ osv. |
Undervejs i elevernes arbejde med at bygge en model af hjertet og lungernes samspil kan læreren understøtte eleverne i modelleringsprocessen ved at stille produktive spørgsmål. Det vigtige er, at eleverne bruger modellen til at forklare deres forståelse ud fra. Produktive spørgsmål er beskrevet nærmere i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kan fx være problemfremsættende-, sammenlignings- og ræsonnerende spørgsmål:
|
Hvis man vælger at lade et ark med en eller flere modeller af hjerte og det lille og store kredsløb være tilgængelig for eleverne i deres arbejde med at bygge modellen, vil disse modeller givetvis blive ret styrende for, hvordan elevernes modeller ender med at se ud. Dette er naturligvis en overvejelse værd.
Ønskes flere frihedsgrader (og dermed højere sværhedsgrad) for en eller flere grupper, kan arket udelades. Ellers kan det indgå, idet det allerede kan forekomme elever ganske abstrakt og derfor svært at forstå, hvordan blodet kommer rundt i dette kredsløb. Mange elever kan have en forforståelse (misforståelse) af, at blodet kan komme rundt mellem højre og venstre side inde i selve hjertet. Denne forståelse kan endda “overleve” et møde med virkeligheden i dissektionen, som i dette forløb ligger forinden modelleringsaktiviteten med modellervokset. Derfor kan det være værdifuldt, at eleverne har korrekte modeller at støtte sig til, når de omsætter deres viden til deres egen model.
Dybest set går modelleringsopgaven ud på at omsætte viden hentet ud af todimensionelle modeller til en tredimensionel model – og ikke mindst bruge denne til at forklare ud fra.
Modelleringsaktiviteten har til formål at få eleverne til at gå et spadestik dybere i deres undersøgelse af, hvordan blodet kommer rundt mellem hjerte og lunger og resten af kroppen ved at omsætte deres viden til en konkret model, de kan forklare ud fra.
Målene med, at eleverne bygger modeller af hjertets og lungernes samspil, kunne således lyde:
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.