Undervisningsmateriale

Find undervisningsmateriale frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Vær et magnetfelt er en leg, hvor deltagerne med deres kroppe illustrerer feltlinjernes mønster omkring en stangmagnets poler.
Tiltræk ting er en leg, hvor deltagerne bevæger sig rundt som magneter og finder "ting", de kan tiltrække.
  • Anvendelse af naturgrundlaget
Tiltræk og frastød hinanden er en leg, hvor deltagerne bevæger sig rundt som magneter, der tiltrækker og frastøder hinanden.
Dan en magnetkæde er en samarbejdsøvelse, hvor I uden at tale sammen skal danne en lang kæde af magneter.
Eleverne undersøger og analyserer statistikker og sammenhænge, hvor ny teknologi kan have en indflydelse på ældre menneskers levevilkår.
  • Demografi og erhverv
Eleverne bygger en robot og opbygger viden om, hvordan naturvidenskabelig viden er nødvendig for at udvikle og forbedre teknologisk design.
  • Produktion og teknologi
Eleverne opnår forståelse for, hvordan robotteknologi kan designes til at udføre mekanisk arbejde.
  • Produktion og teknologi
Eleverne undersøger, hvilke forhold der gør sig gældende for vægtstangsprincippet. Ved at afprøve forskellige placeringer af elementerne i opstillingen, erfarer de hvilken betydning det enkelte parameter har for, hvordan en given vægt kan løftes med en bestemt trykpåvirkning.
  • Demografi og erhverv
  • Produktion og teknologi
Eleverne undersøger gennem teori og praktiske øvelser, hvad rigtig løfteteknik betyder for påvirkning af kroppen i forbindelse med lunge løft. Eleverne undersøger og registrer egne erfaringer med forskellige belastninger ved løft.
  • Krop og sundhed
  • Produktion og teknologi
Eleverne måler fotosyntese ved at se på mængden af O2, en plante producerer, når den udsættes for gradvist mindre lys.
  • Natur og miljø
  • Organismer
Eleverne undersøger dyrkningsmaterialer og foretager forsøg og beregninger for at finde den optimale sammensætning for plantevækst i lodrette haver.
  • Anvendelse af naturgrundlaget
Eleverne undersøger, hvilke gødningsstoffer der er i kunstgødning, og hvilke der er i eventuelt overskudsvand fra vanding af planterne.
  • Stoffer og stofkredsløb
Temperaturen har betydning for fotosyntesen, og i denne aktivitet undersøger eleverne, hvordan temperaturen spiller ind på fotosyntesen.
  • Natur og miljø
  • Organismer
Gavnlige bakterier kan være dem der forbedrer sundheden og forebygger sygdomme. De kaldes probiotiske bakterier.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Eleverne præsenterer i denne aktivitet deres løsning på hvordan de skaber den bedst isolerende kop til at holde kakao varm.
  • Teknologi og ressourcer
Eleverne forbedrer deres isolering ved enten at konstruere en helt ny eller ved at arbejde videre på den, de konstruerede indledningsvist. Efterfølgende tester de den nye isolering. Kan isoleringen holde på varmen, så elevernes vand eller kakao er mindst 70 °C efter 20 minutter?
  • Teknologi og ressourcer
Eleverne tester i denne aktivitet deres kop med isolering. Kan den holde på varmen, så deres vand eller kakao er mindst 70°C efter 20 minutter?
  • Teknologi og ressourcer
Eleverne skal nu til at konstruere deres isoleringsmateriale til deres kop. Ud fra deres tegning udvælger de materialer og laver en prototype.
  • Teknologi og ressourcer

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content