Undervisningsmateriale

Find undervisningsmateriale frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur.
En aktivitet, hvor eleverne arbejder innovativt og systematisk med at kortlægge, hvilke forhold der skal forbedres på skoletoiletterne.
Osmose og omvendt osmose er to processer, som ofte benyttes i forbindelse med produktion af drikkevand. Eleverne arbejder med simple og spektakulære forsøg, der illustrerer, hvad der sker i osmose, og de får viden om omvendt osmose.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Eleverne opnår ny viden om lungernes opbygning og funktion ved at lytte til lærerens præsentation.
  • Krop og sundhed
  • Mennesket
Det er ikke alle steder, toiletforholdene er som her i Danmark. Find aktiviteter med billeder og lær om toiletkrav samt hvorfor, der er låg på toilettet.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
  • Produktion og teknologi
  • Stoffer og stofkredsløb
  • Teknologi og ressourcer
Lær om toilettets udvikling gennem læsning, ordkryds, tegneserie og bytur.
  • Demografi og erhverv
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Hvordan virker toilettet? Lær om begreber som flyder, ventil og forbundne kar og bliv klogere på toilettets funktionalitet.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
En innovativ aktivitet, hvor der arbejdes med at udvikle et papirhåndklæde, der opfylder to krav: Det kan bruges som håndklæde efter håndvask OG ikke stopper toilettet, hvis det skylles ud i toilettet.
  • Natur og miljø
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
En innovativ aktivitet, hvor der arbejdes systematisk med at ramme rigtigt, når man er på toilettet.
  • Teknologi og ressourcer
Blæren har to funktioner: At være opbevaringssted for urinen og at sørge for en hurtig og fuldstændig tø​​mning, når vi tisser. Når man tisser, er det både musklerne omkring blæren og musklerne omkring urinrøret, der skal arbejde sammen. 
  • Mennesket
Hvilke spørgsmål er det egentlig, eleverne har svaret på gennem forløbet om Ivans kost?
  • Krop og sundhed
Eleverne får en tilbagemelding på deres digitale præsentationer af den kost, de har sammensat til Ivan. De får samtidig lejlighed til at rette op på eventuelle misforståelser, huller eller gå et spadestik dybere i stoffet efter lærerens vurdering.
  • Krop og sundhed
Eleverne får en klar idé om, hvad det vil sige at argumentere naturfagligt, så de er klædt på til at argumentere naturfagligt for deres valg bag Ivans kost.
  • Krop og sundhed
Giv eleverne lejlighed til at genopfriske betydningen af centrale fagord, så de har dem frisk i hukommelsen, når de gruppevist skal bruge fagordene i deres naturfaglige forklaringer af valgene bag Ivans kost.
  • Krop og sundhed
Eleverne kommer op fra stolene og ud i køkkenet, for så hurtigt de kan at hente fødevarer, de mener, lever op til de krav, lærerens spil-instruks giver.
  • Krop og sundhed
Få introduktion til centrale fagord om energibehov og næringsindhold i fødevarer og lær, hvor du finder pålidelig information om kost, ernæring og energibehov.
  • Krop og sundhed
Eleverne skal sammensætte en dags kost til en fiktiv person og argumentere naturfagligt for valgene, så de får lejlighed til at sætte deres viden om energi i fødevarer, energibehov og aktivitetsniveau i spil.
  • Krop og sundhed
Eleverne skal holde varedeklarationer op mod de officielle kostråd, så de får anledning til at forholde sig til kostrådene. De arbejder i grupper, så de dels får lejlighed til at tale sammen og dermed få fagsproget “taget i brug”, og dels har en vis variation i de fødevarer, de sammenligner med kostrådene.
  • Krop og sundhed

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content