Gå til hovedindhold

Test om vandet er rent

Her bruger eleverne simple metoder til at undersøge, om deres drikkevand er helt rent. 

Aktivitetsvejledning

  • Eleverne arbejder i grupper på 3-4.
  • Grupperne starter med at kigge på og lugte til deres rensede vand og deres beskidte vand.
  • De bruger pH-strimler til at teste pH-værdien af både det rensede og det beskidte vand..
  • Derefter udfylder de arket ‘Blev vandet rent?’.
  • Hæld 2 ml af det rensede vand op i et lille og helt rent reagensglas, og gør det samme med det beskidte vand. Skriv gruppenavn og hhv. rent/beskidt på reagensglassene.
  • Reagensglassene sættes ned i gryde/bægerglas med kogende vand.
  • Lad reagensglassene stå i gryde/bægerglas, til vandet i reagensglassene er fordampet. Lad dem ikke stå for længe, så er de svære at gøre rene igen.
  • Undersøg jeres reagensglas. Er der forskellige typer aflejringer tilbage i glassene? Kun de reagensglas, der ikke indeholder aflejringer, har der alene været vandmolekyler i.
  • Udfyld resten af skemaet ‘Blev vandet rent?’.

Materialer

  • Små helt rene reagensglas (evt. kalkrester mm. fjernes med syre inden forsøget)
  • Pipetter
  • 1 l bægerglas eller en gryde
  • Gasblus med kogestativ eller kogeplade med gryde

Forklaring

Drikkevand bør have en pH-værdi på omkring 7. Det skal naturligvis se klart ud, og der må ikke være ubehagelige lugte.

Når man damper vandet væk, vil der kun være den rest tilbage i det lille reagensglas, der IKKE er vand-molekyler. Der kan derfor sætte sig forskellige salte som kalk og køkkensalt, alt efter hvad vandet er blevet tilsat eller har været igennem. Kalk er IKKE skadeligt i drikkevand - det er køkkensalt derimod.