Gå til hovedindhold

Pust og sug - om det menneskelige luftvejssystem

Åndedrætssystemet

"Pust og sug" giver 6.-8. klasses elever en indføring i ingeniørens arbejdsproces, samtidig med at de lærer om åndedrætssystemet og det lille kredsløb.

Undervisningsforløbet er et af ti forløb i et europæisk undervisningsmateriale om ingeniørens arbejdsmetode kaldet Ingeniørens Udfordring.  

Elevernes evne til at gå systematisk til værks, når de møder en udfordring, skal trænes, og med Ingeniørens Udfordring får eleverne på grundskolens mellemtrin netop et værktøj til problemløsning indenfor natur/teknologi. 

Gennem forløbet "Pust og sug" lærer eleverne om åndedrætssystemets opbygning og vejrtrækningsprocessen gennem en udfordring, de skal løse. De lærer også ingeniørens arbejdsproces at kende ved at designe og konstruere et måleapparat, der kan måle udåndingsvolumen. 

Du kan bruge forløbet som en del af Naturvidenskabsfestival 2016, men det er frit tilgængeligt året rundt.

Materialets opbygning
Materialet består af en lærervejledning og et elevhæfte. Eleverne starter med at bruge en lektion på at arbejde med ingeniørarbejde og teknologi, for at de lærer lidt om hvad det vil sige at arbejde som en ingeniør. 

Derefter får de en udfordring, som går ud på at de skal bygge et måleapperat, som kan måle udåndingsvolumen. Denne udfordring skal de løse gennem ingeniørens arbejdsproces.

Ingeniørens arbejdsproces er inspireret af den måde, som uddannede ingeniører arbejder på. Den består 5 faser: Undersøg, Få ideer, Planlæg, Byg og Gør det bedre. 

I undersøgelsesfasen laver I forsøg og research, som gør eleverne klogere på åndedrætssystemet, og herefter skal de selv udvikle idéer og prøve sig frem for at løse udfordringen.