Gå til hovedindhold

Naturløbet

Et undervisningsforløb om orienteringsaktiviteter i skolen á fem lektioner for 5.-7. klasse

Hæftet indeholder inspiraiton og vejledning til, hvordan et forløb med orientering kan se ud for 5.-7- klasses elever. 

Hæftet består af to dele:

 "Hvad er orientering?" 

Første del tager udgangspunkt i den læring, som ligger bag det at kunne orientere sig ved hjælp af kort og kompas.

"Undervisning i orientering"

Anden del kommer med konkrete forslag til, hvordan et forløb med orientering kan se ud hos elever i 5.-7. klasse.

 

Indhold

DEL 1: hvad er orintering? 

  • Hvad er et orienteringskort, og hvordan bruger man det?
  • Kortet
  • Kend symbolerne
  • Orientering af kortet
  • Hvad skal eleven kunne for at orientere?
  • Rumopfattelse
  • Symbolforståelse
  • Genkendelse af terrænformer
  • Udviklingstræet (trappen)

DEL 2: Undervisning i orientering

  • Hvor mange, hvor tit, hvornår og hvordan?
  • Differentiering
  • Kort
  • Terræn
  • Organisering
  • Banelægning
  • Udstyr og hjælpemidler
  • Kort – hvilke kort kan bruges, og hvordan får vi fat i dem?
  • Materialer