Gå til hovedindhold

Isolering med fremtid i

Opvarmning af vores huse vil være en fremtidig udfordring i Danmark. Vi lever i et land, hvor vi i mange måneder om året er nødt til at opvarme de bygninger, vi opholder os i, herunder vores huse. Det er en meget tung post, både økonomisk og ressourcemæssigt.

I forløbet får eleverne kendskab til de egenskaber gode isoleringsmaterialer har, og de udvikler deres bud på det bedste isoleringsmateriale.

Egenskab defineres i forløbet som det, der karakteriserer et materiale i forhold til styrke, varmeledning, absorption og viskositet. Materialets egenskaber sættes i relation til isolering.

Baggrund

God isolering nedsætter evnen til at lede varme. Isolering bruger vi, når en ønsket temperatur skal opretholdes i et lokale, selv om temperaturerne i omgivelserne skifter.

I lande som Danmark, hvor vinterhalvåret er koldt, er isolering af vores bygninger noget, vi er meget opmærksomme på. I andre lande, som fx i Mellemøsten, er de også nødt til være opmærksomme på isolering af bygninger, men af den modsatte årsag - her skal de undgå, at der bliver for varmt i bygningerne.

Graden af isoleringsevne afhænger af varmeledningsevnen, men også af materialets tykkelse. Hvor velegnet et isoleringsmateriale er, afhænger også af andre faktorer, her er nogle eksempler:

  • Brandsikkert - er det brandhæmmende?
  • Absorptionen - opsuger det fugt, eller transporterer det fugt? Det skal ikke holde på fugtigheden.
  • Angreb - kommer der nemt skadedyr, insekter eller svampe i isoleringsmaterialet?
  • Giftigt indhold - Indeholder det giftige stoffer?
  • Bæredygtighed - er produktionen bæredygtig, herunder CO2-belastningen?
  • Installering - er det nemt at installere?
  • Holdbarhed - hvor lang er den?
  • Udseende - skæmmer det ens hus?
  • Lugt - lugter/dufter materialet af noget?

Aktivitetsplan struktureret efter 5E-modellen

Engager

Se videoerne:

Aktivitet

Undersøg

Aktivitet 

Forklar

Artikel om bæredygtig isoleringsprodukter (hør, papiruld, træfiber, søgræs, perlite).

Aktivitet

Udvid og bearbejd

Flere forslag til 'making stuff'

 

Kompetenceområde

Undersøgelseskompetence

Modelleringskompetence

Fællesfagligt fokusområde: Teknologiens betydning for fremtidige generationer

Faglige søjler mellemtrin: Teknologi og ressourcer