Gå til hovedindhold

Det rene vand - efter oversvømmelsen

Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring. Sikkert og billigt drikkevand til alle er desuden et af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

I forløbet får eleverne kendskab til vands kredsløb.

Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de producerer en løsning, der kan rense drikkevand i et katastrofeområde.

For nogle elever kan det være en hindring for de gode ideer, hvis de har arbejdet for meget med teorien, og for disse kan det være en ide at undlade det meste af undersøgelsesprocessen og hurtigt gå videre til ideer, design og konstruer: Her kan opgaven være, at de har en stor og en lille plastikflaske, hvor de fordamper i den ene flaske og fortætter i den anden, hvorefter de tester vandet. Derefter går de tilbage til undersøgelse og foretager nogle af de mange undersøgelser. Disse undersøgelser kan så indgå i arbejdet med at forbedre prototypen.

Aktivitetsplan - struktureret efter Engineering proces-modellen

Forstå

  • Se evt. video om oversvømmelse i Lima hvor befolkningen mangler drikkevand. 

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Forstå udfordringen’ - Eleverne reformulerer deres forståelse af udfordringen

  • Aktivitet: Hvad sker der med vandet? 

Undersøg

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Undersøg’
    - Eleverne kortlægger den viden, der er nødvendig for at kunne løse udfordringen.

  • Aktivitet: Vands kredsløb
    - Eleverne undersøger vands kredsløb og laver huske-stafet.

  • Aktivitet: Fordampning og fortætning
    - Eleverne prøver at fordampe og fortætte vand:

  • Der findes mange muligheder for at arbejde med at si og filtrere vand. Rens muddervand med sand er fra Testoteket og inkluderer video-vejledning. 

  • Man kan desuden destillere det beskidte vand. En forsøgsvejledning findes i Nørdakademiet

Få ideer

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Få ideer’ - Få hjælp til ideudvikling.

Design

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Design’
    - Få hjælp til designprocessen.

Konstruer

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘konstruer’
    - Få hjælp til arbejdet med at producere rent. 

Test

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Test’
    - Til brug for test af vandrensningsløsninger fremstilles ‘beskidt’ vand ved at blande jord/mudder og salt i almindeligt vandhanevand.

  • Aktivitet: Test det rensede vand
    - Når vandrensningsløsningen er blevet testet, er der kommet noget vand ud af det. Eleverne skal nu undersøge, om det vand, de har ‘fremstillet’, er rent. Det kan de gøre på følgende måde.

Gør bedre

  • Eleverne læser om FN’s 6. verdensmål om rent vand og sanitet på verdensmaalene.dk//maal/6. De arbejder herefter med at forbedre deres løsning.

  • Vejledning: Diskuter og gør bedre (mellemtrin)

Fremlæg

  • Vejledning: Hjælp til delprocessen ‘Fremlæg’

Øvrig inspiration

Der ligger meget god inspiration til både undersøgelser og viden om drikkevand i forløbet om rent drikkevand, udviklet i forbindelse med Naturvidenskabsfestivalen 2017. 

vandetsvej.dk findes ligeledes mange gode figurer og små videoer med forklaringer til grundbegreber om vand.

Hvis I arbejder med emnet i starten af 7. klasse, kan det danne udgangspunkt for det fællesfaglige emne ‘Rent drikkevand for fremtidige generationer’.

Det kan være svært at forestille sig, hvordan løsninger kan se ud. Der findes mange, og der er ingen facitliste. Her kan du finde inspiration til, hvordan konstruktionerne kan se ud:

Kompetenceområde

Undersøgelseskompetence: Eleven kan designe enkle undersøgelser af vands fortætning og fordampning under forskellige betingelser. Eleven har viden om undersøgelsesdesign.

Modelleringskompetence: Eleven kan fremstille modeller af vands kredsløb og på den måde anvende sammensatte modeller til at beskrive processer. Eleven kan visualisere modeller af eget design, før de bygges. 

Perspektiveringskompetence: Eleven kan perspektivere den konkrete fortælling til katastrofeområder generelt og til FN’s verdensmål nr. 6, ‘Rent vand og sanitet’.

Kommunikationskompetence: Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om rent drikkevand for alle. Eleven kan tilegne sig viden om vand og vands kredsløb via multimodale tekster på nettet.

Fællesfagligt fokusområde: Drikkevand for fremtidige generationer

Faglige søjler mellemtrin: Teknologi og ressourcer, vand, luft og vejr