Gå til hovedindhold

Videnskaben på besøg i klassen

Få virkeligheden på besøg på skolen. I kan gratis få en spændende oplægsholder på besøg i klassen og få input til undervisningen.

Sommeren igennem er der kommet nye, spændende foredrag til ‘Videnskaben på Besøg’. Der er stadig masser af muligheder for at få besøg af en forsker eller formidler i uge 39.

En lang række dygtige formidlere stiller sig gratis til rådighed og fortæller om deres arbejde med at løse et utal af problemer inden for mange forskellige felter - der er stadig ledige foredrag inden for en en bred vifte af emner.

Foredragene spænder vidt: Forskning i de mange forskellige årsager til fedme, fordele og ulemper ved genmodificering, brugen af CFD til både vejrprognoser og bedre vindmøller, landbrug og biodiversitet og meget mere.Det er ganske gratis at få input til sin undervisning - I betaler kun formidlerens transportudgifter.

“Videnskaben på Besøg giver skolerne mulighed for at invitere virkeligheden ind i undervisningen. Det eleverne lærer i skolen får pludselig mening, når det kan kobles til arbejdet ude i det virkelige liv - og så giver de naturvidenskabelige fag mening,” siger programleder Estrid Brandorff fra Astra.

Byg undervisningen op om foredraget

Husk, at det er en god ide at tænke foredraget ind i undervisningen, så I får det optimale udbytte af besøget:

Før:

  • Forbered eleverne på, hvad der venter dem praktisk og indholdsmæssigt.

  • Forbered foredragsholderen på, hvem I er, hvad I vil, og hvad I kan.

  • Forbered mindst tre faglige nøglebegreber, som foredraget handler om. Se på konkrete genstande, tjek film, billeder m.m.

  • Lad på forhånd eleverne finde oplysninger om nøglebegreberne gennem forskellige kilder (fx Leksika, Google, YouTube), og sammenlign kilderne.

  • Lad eleverne i grupper forberede nogle spørgsmål til oplægsholderen om nøglebegreberne.

Under:

  • Deltag selv aktivt i foredraget, og hjælp med at fremme elevernes læring under foredraget. Husk, at foredragsholderen typisk ikke er uddannet underviser og ikke påtager sig denne rolle.

  • Lad eleverne summe 5-10 min i makkerpar efter foredraget og stille et spørgsmål til oplægsholderen.

Efter:

  • Saml op efterfølgende: Skriv et resumé, eller lav en billedfremstilling til en hjemmeside, parallelklassen eller en selvvalgt person.

Skal I have klogt besøg?

Her er 5 eksempler på, hvad formidlerne har at byde på - husk, at tidsfristen for at booke foredrag er 31. august:

Fedme og diabetes: ikke kun et spørgsmål om livsstil)

Fedme handler ikke kun om ubehersket spisning. Hør om forskningen i de mange forskellige årsager til fedme og diabetes - fra genetik til miljø.

Region Hovedstaden og Midtjylland - Udskoling og gymnasier

Tegn et hjerneatlas - landvindinger med billeddiagnostik

Hør neurobiolog Melanie Ganz-Benjaminsen fortælle om sit arbejde med at lave et atlas over hjernens serotoninsystem, som styrer vores humør, søvn, appetit og døgnrytme.

Region Hovedstaden - Gymnasier

Dommedag eller en storm i et glas vand - hvordan bevarer vi mere end os selv?

Mød kandidatstuderende Frederik Forsberg, Aarhus Universitet, som har været i Brasilien for at undersøge landbrugets effekter på biodiversiteten i den Atlantiske Regnskov.

Region Midtjylland - Gymnasier

En bedre verden med genmodificering af liv?

Genmodificering kan bringe os til en bedre verden - eller brugt forkert det stik modsatte. Ph.d.-studerende Patrick Rosendahl Andreassen fortæller om sin forskning.

Region Syddanmark - Gymnasier

Computational Fluid Dynamics - CFD

Simulering af gassers og væskers strømning (CFD) bruges bl.a. i vejrudsigten på at forudsige vejret, men også til optimering af vindmøller og pumper - hør om forskningen bag.

Region Syddanmark - Gymnasier

Find mange flere foredrag her