Gå til hovedindhold

Unge Forskere vækker skjulte talenter

Unge Forskere finder skjulte talenter - Unge Forsker 2017 ©

Talenterne er ikke kun dem med de høje karakterer, der altid har hånden i vejret. I Roskilde har deltagelse i Unge Forskere-konkurrencen lokket skjulte talenter frem, hævet niveauet og øget interessen for naturfagene.

I januar måned sættes en postkasse op på Skt. Josefs Skole i Roskilde. Heri kan eleverne lægge deres ideer til projekter, som de gerne vil deltage med i Unge Forskere, som er Danmarks største naturvidenskabelige konkurrence for skoleelever. Alle elever kan komme deres ideer i postkassen, og forslagene vurderes og ‘trykprøves’ af skolens to talentvejledere.

Der skal være meget forkert, før vi fraråder eleverne at starte på deres projekter - ofte har det vist sig, at det er de mærkeligste ideer, der når længst i konkurrencen.

Ole Grevald, talentvejleder

"Der skal være meget forkert, før vi fraråder eleverne at starte på deres projekter - ofte har det vist sig, at det er de mærkeligste ideer, der når længst i konkurrencen. Alle elever får mulighed for at præsentere deres ideer for os, også de yngre, der måske burde melde sig til ‘Min vildeste ide’ - tegnekonkurrencen for de små elever. I år førte det til, at en pige fra 5. klasse fik præmie i finalen," fortæller Ole Grevald, der er en af skolens to talentvejledere. Han underviser også sciencetalenter på Roskilde Ungdomsskole, og det var for denne skole, 12-årige Thora Kjærsgaard fik lov at stille op, selv om man egentlig skal gå i 6. klasse.

Men som Ole Grevald siger: 

Når man ser talent, så tager man det da. Man kan ikke sige: Du er for ung til at være klog, du må vente til næste år. Det er da spild!

Ole Grevald, talentvejleder

På blot tre år er den naturvidenskabelige konkurrence Unge Forskere blevet en vigtig bestanddel i skoleåret for både elever og lærere på Skt. Josefs Skole. Skolens elever er vilde med konkurrencen, og eleverne haler præmier hjem i stribevis. Men vigtigere end præmieregnen er, at konkurrencen øger interessen for naturfagene - også hos elever, som ikke hidtil har gjort meget væsen af sig. Som en ekstra gevinst er deltagerne blevet langt bedre til at gå til eksamen.

Unge Forskere har været en øjenåbner for rigtig mange af mine kolleger - de oplever, at elever, de ikke anser for at være talenter, pludselig arbejder som gale.

Ole Grevald, talentvejleder

"I starten var vores kolleger meget bekymrede for, at eleverne mistede lige netop deres undervisning i fysik/kemi, biologi og geografi. Denne bekymring er forstummet. Unge Forskere har været en øjenåbner for rigtig mange af mine kolleger - de oplever, at elever, de ikke anser for at være talenter, pludselig arbejder som gale og viser sider af sig selv, som lærerne aldrig har set før," understreger Ole Grevald og tilføjer:

"I konkurrencen har eleverne mulighed for at opleve ægte fordybelse gennem flere måneder og fornemmelsen af at blive anerkendt for det, de brænder for. Den største forskel er dog ikke for den enkelte elev, men at konkurrencen har ændret skolens selvopfattelse. Unge Forskere er på bare tre år blevet en del af skolens DNA. Fysik/kemi, biologi og geografi har opnået højstatus, og eleverne, forældrene, lærerne, ledelsen og bestyrelsen bakker fuldt op omkring konkurrencen."

Den bedste oplevelse

Blandt skolens mange vindere er Emma Wu Hong Gjaldbæk Køhler og Anna Vase Olesen, som har stået på vinderpodiet to år i træk. Første gang fik de en 2.plads i Technology, i år opnåede de en 1.plads i Physical Science for deres projekt om matte solceller.

I virksomheden var de helt vilde med ideen og tilbød os al mulig hjælp, fx at købe dyre solceller, som skolen ikke havde råd til.

Emma Wu Hong Gjaldbæk Køhler og Anna Vase Olesen

"Den største overraskelse undervejs var, da Caroline og Ole (talentvejlederne, red.) sagde, at vi skulle tage ud til en stor virksomhed og fremlægge vores ide for dem. I virksomheden var de helt vilde med ideen og tilbød os al mulig hjælp, fx. at købe dyre solceller, som skolen ikke havde råd til, så vi kunne udvikle og teste vores ide. Sammen med virksomheden er vi nu i gang med at undersøge muligheden for at søge patent," fortæller pigerne, der også arbejder videre med deres projekt fra sidste år - et cover til smartphones, der afgiver varme til telefonen, så den ikke løber så hurtigt tør for strøm om vinteren.

For pigerne har den bedste oplevelse været at være med i Forum:

"Forestillingen om, at man er blandt de bedste, giver én motivation og lyst til at forklare sin ide igen og igen. Vi er ikke helt sikre på, om vi kommer til at deltage næste år, for der ligger Unge Forskere lige midt i eksamen. Men hvis vi får den gode ide, kan intet stoppe os!

Forestillingen om, at man er blandt de bedste giver én motivation og lyst til at forklare sin ide igen og igen.

Emma Wu Hong Gjaldbæk Køhler og Anna Vase Olesen

Tre gode råd fra talentvejlederen

For Ole Grevald har den bedste oplevelse været at se to forsigtige 7. klasse-piger, som ikke rigtig troede, de kunne noget i fysik/kemi, vinde 2.præmie for deres smartphonecover - og nu i 8. klasse 1.præmie for deres matte solceller:

"At opleve, hvordan pigernes søde lille ide udviklede sig til noget, som en stor dansk virksomhed helhjertet er gået ind i og har støttet både økonomisk og med rådgivning og eventuel patentansøgning, er lige præcis det, der gør Unge Forskere til det, jeg inderligt brænder for."

Ole Grevald opfordrer varmt til at deltage i Unge Forskere-konkurrencen - her er hans tre bedste råd til at komme i gang:

  • Kast jer ud i det - der er intet at tabe! Eleverne tager faglige kvantespring, de lærer at skrive en naturvidenskabelig rapport, og 6 - 9 fremlæggelser for højt kvalificerede jurymedlemmer giver dem kvalifikationer til kommende mundtlig afgangsprøver - de lærer at tøjle deres nervøsitet og bliver fantastiske til at fremlægge.

  • Start i det små! Man kan bruge en uges naturfagsundervisning på innovationsprocesser inden for fysik/kemi, biologi og geografi, eller ved fx at lave en temadag eller en lille konkurrence, hvor eleverne frivilligt kan melde sig. Det kunne være en konkurrence i fysiklokalet i spisefrikvarteret, hvor de interesserede dyster om at lave det højeste tårn af A4-papir og tape, lave den papirflyver der flyver længst, lave den bil der kan køre længst på en motor trukket af en musefælde ... Så skal I nok se nogle talenter dukke op, som I aldrig havde fået øje på ellers! Husk at italesætte fysikken, kemien og biologien bag elevernes anstrengelser, mens de arbejder.
  • Husk, at talent smitter og spreder sig som ringe i vandet. Og det giver en kæmpe glæde at arbejde med passionerede unge mennesker, der synes at ens fag er det bedste i hele verden!

Anna og Emmas tre gode råd

  • Vær ikke genert
  • Skriv en rapport, der er overskuelig.
  • Alle ideer tæller. Det kan være en lille eller en stor ide, du brænder for, men hver en ide er god, så længe du tror på den.

 

Om Unge Forskere

Unge Forskere er Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence for børn og unge. Unge Forskere giver elever fra hele landet, uanset klassetrin, mulighed for at arbejde med den naturvidenskabelige arbejdsmetode og undervejs få deres ideer ud i den virkelige verden.

Hvordan forbereder man sig?

Første halvdel af året er det tid til at udvikle ideer og vælge problemstilling. Hvis I deltager i Naturvidenskabsfestival i uge 39 er det en glimrende lejlighed til at udforske og teste elevernes ideer til projekter. Derefter er det tid til at udføre undersøgelserne, lave modeller og skrive rapport.

Kom godt i gang med gode råd fra ungeforskere.dk, eller book en lærerambassadør på info@ungeforskere.dk.

Hvornår skal man tilmelde sig?

Tilmeldingsfristen er 28. februar 2018, og læreren tilmelder projekter ved at uploade en projektrapport, 1 sides abstract og forældreunderskrifter. Tilmeldingen foregår på ungeforskere.dk/tilmeld, og deltagelse er gratis. Der er fuld forplejning ved både semifinaler og finale, og ved finalen er der desuden overnatning til både deltagere og lærere.

Præmier

Unge Forskere uddeler præmier for over 300.000 kr. til deltagerne og 10.000 kr. til årets grundskolelærer. Derudover er der en række sponsorpræmier. Læs mere om præmier her.