Gå til hovedindhold

Motion til krop og hjerne på Solrød Gymnasium

Gymnasieelever underviste grundskoleelever på Solrød Gymnasium. Naturvidenskabsfestival © Sanne Vils

Der var disket op med lækkerier til både hjerne, krop og sjæl, da Solrød Gymnasium bød velkommen til Naturvidenskabsfestival for 250 udskolingselever fra Køge Bugt-området.

250 søvnige udskolingselever blev i den grad kickstartet, da de undervejs i et oplæg om menneskets evolution blev bedt om at tjekke sidemandens tænder og tælle dem. Det lille vække-trick var et led i startoplægget, som handlede om menneskets evolution op til i dag. Vi har ganske vist stadig 32 tænder som vores forfædre for tre millioner år siden, men i dag lever vi stillesiddende liv med for meget mad, for lidt motion og for meget stress, hvor forfædrene knoklede fysisk for at få nok mad, og hvor stress handlede om ikke selv at blive spist.

Solrød Gymnasium (SG) havde sammensat et imponerede program til udskolingseleverne fra Køge Bugt-området til årets Naturvidenskabsfestival. Mange af dagens workshops tog udgangspunkt i kroppen - der blev dissekeret, motioneret, taget puls, dyrket mindfulness og eksperimenteret med sanser og meget mere. Der blev også eksperimenteret med så forskellige fødeemner som melorm, læskedrikke og Mentos, og matematikerne kunne bl.a. muntre sig med bruge matematikken til at arrangere et fødselsdagsselskab.

Gymnasieelever som lærere

Bag arrangementet, hvor gymnasielærerne var den bærende kraft, men hvor det var 66 gymnasieelever, der underviste udskolingseleverne, står uddannelsesleder og underviser Trine Brix, som dog giver en stor del af æren til kollegerne:

“Jeg spurgte bare, hvad de kunne tænke sig at lave, og så væltede det ind med spændende og kreative forslag!”

“Det er anden gang, vi holder festival - sidste år var der 142 elever på besøg, i år 250. Vi vil rigtig gerne have et godt samarbejde med områdets grundskoler, hvor vi giver dem en fed oplevelse med naturvidenskab, som vi oplever, at vores topengagerede lærere giver vores egne elever,” fortæller Trine Brix, som dog også mener, at gymnasiet har stor fordel af at invitere indenfor.

“I en tid med faldende fødselstal og massiv konkurrence får vi en tættere fornemmelse af vores kommende elever, og hvordan grundskoleeleverne er og tænker, fordi vi allerede har mødt dem. Ellers kunne vi gå her i vores egen akademiske boble. Vi kan se, at de er glade for at tænke eksperimenterende og arbejde praktisk, og for bevægelse.”

En af de naturfagslærere, der var på besøg, er Rasmus Willert fra Munkekærskolen i Solrød. Han er begejstret for samarbejdet med gymnasiet, hvor elev-til-elev-undervisningen giver noget helt særligt.

“Sidste år startede festival-projektet her i det små, i år er der flere workshops og plads til flere elever, og de har udviklet i forhold til deres erfaringer fra sidste år, så det er meget bedre. Måske kan de udvide konceptet til to dage, så man kan rumme flere elever og måske differentiere på årgange, fx 7. og 9. klasse, siger Rasmus Willert forhåbningsfuldt.

Dampende cola-springvand

Over hele skolen vrimlede det med engagerede elever, der fik sig en på opleveren og træning af både krop og hjerne!

I kemilokalet blev der konkurreret om, hvem der kunne få en sodavand til at lave det højeste springvand. Eleverne skulle selv finde på metoden og vælge fremgangsmåde og remedier - hvilken slags sodavand, kold eller varm osv. Vinderne præsterede et fire meter højt springvand - her blev bl.a. brugt 60 grader varm cola, og springvandet nærmest dampede!

Vinderholdet var 9. klasse fra Billesborgskolen i Køge.

“Vi tænkte, at varm cola ville give højere tryk og damp, varm luft vil gerne opad! Vi psykede vores modstandere og bildte dem ind, at kold sodavand var mere frisk og ville give mere, fortæller Christian fra vinderholdet, som gerne vil være ingeniør.

“SG virker som et godt gymnasium, men jeg skal først på efterskole, og så vælge gymnasium. Det har været fedt at prøve at være her, at få en smagsprøve - superfed dag! Det er federe end det andet gymnasium, hvor jeg har været til brobygning.

Tahminah fra Sct. Nicolai skoles 8. klasse havde valgt matematik og biologi på dagens besøg:

“Matematik var fedt, det var spændende at bruge matematikken praktisk, vi arbejdede bl.a. med kommunikationsveje og vinkler. Matematiklæreren havde en rigtig god undervisningsmetode og god vejledning. Nu skal jeg til biologi - det glæder jeg mig til. Jeg vil være læge, så jeg skal på gymnasiet, hvor ved jeg ikke helt endnu. Men det skal være et sted med gode lærere.”

Kilen som fitness-center

Kilen var også i konstant brug i dagens løb. Kilen er et udendørs multirum, som både kan bruges af gymnasiet og af alle, der gerne vil dyrke motion udendørs. Gymnasiet bruger Kilen som udendørs træningscenter, boldbane og nv-undervisningslokale. På festivaldagen blev eleverne sat ind i, hvordan man arbejder med kroppens muskler, og hvordan man skal huske at hvile sig indimellem.

Idrætslærer Mette Henningsen synes, at hun har verdens bedste job:

“Det er vanvittigt interessant at tænke sit fag på kreativ vis, og at vise mine elever, at de kan være en del af noget andet end bare modtage undervisning. Vi har arbejdet meget med formidling, og det kan de bruge senere. I forhold til besøgseleverne er det fedt at vise idræt som et naturvidenskabeligt fag.”

En af gymnasieeleverne, der arbejdede med at lære grundskoleeleverne at træne uden dyre abonnementer og uden at skade kroppen, var Sarah fra 2.g. er på mat/fys/idræts-linjen.

“Det er godt at prøve at undervise, jeg får selv en god viden af at skulle forklare øvelserne - så er man nødt til have styr på det. Det kan jeg bruge, når jeg skal fremlægge fremover, man bliver mere sikker i det, man står og siger. De besøgende elever får et indblik i, hvad vi laver på gymnasiet. Det er mere kreativt, end det tit er i folkeskolen, man skal tænke anderledes end i folkeskolen - mere ud af boksen.”

Grundskolebesøg året rundt

Udover dagens festival har Solrød Gymnasium som noget nyt udviklet et undervisningstilbud til områdets udskolingsklasser, som løber hele året. Trine Brix og hendes kolleger har sammensat et helt katalog med 45 og 90 minutters workshops inden for hele fagrækken, hvor der er lagt op til både understøttende undervisning og brobygning.

STEM-fagene har en fremtrædende plads i kataloget med spændende emner som ‘CSI/Fang morderen’ til biologiundervisningen, til kemiundervisningen ‘Skab din egen parfume’, til naturgeografi ‘Det bliver varmere’ om ekstremt vejr, og til matematik fx kreativ trigonometri med ‘GeoGeBra’.

Det nye tilbud er bl.a. blevet til på grund af det gode samarbejde med områdets skoler. Sidste år husede Munkekærskolens fx tre 9. klasser, mens der blev bygget om på deres skole.

Grundskolelærerne var i den periode en naturlig del af gymnasiets lærerværelse, hvor der blev skabt gode netværk. En af de lærere, der var genhuset på gymnasiet med sin klasse, er naturfagslærer Rasmus Willert:

"Kendskabet til gymnasiet har betydet, at flere af vores elever har valgt at gå på SG. Det skyldes både trygheden, og at de har set, hvad gymnasiet kan tilbyde naturfagligt - flere har været inspireret til at vælge biotek-linjen. Eleverne i år er ret misundelige over, at de ikke får lov at gå her!"

"For os lærere betyder samarbejdet, at vi skaber nogle relationer og et samarbejde. Forhåbentlig bliver det mere integreret med tiden. I øjeblikket har vi et samarbejde om engelsk, hvor man har nogle fælles møder lærerne imellem, hvor man udveksler erfaringer og videndeler, det kunne jeg rigtig godt tænke mig for naturfagene også. Det havde vi i det år, hvor vi var en del af lærerværelset, og det var rigtig godt," siger Rasmus Willert og uddyber:

"Det gælder både gymnasiets forventninger til vores undervisning og vores viden om, hvad der sker her - forventningsafstemning. Det er vigtigt i naturfagene - de skal jo ret hurtigt i gang med naturvidenskabeligt grundforløb. Det binder også kommunen sammen, når vi gør sådan noget her - lærerne fra forskellige skoler skaber jo også relationer."