Gå til hovedindhold

Flyvende start på skoleåret

Faglig forkælelse ved BB2MM. Foto: Morten Medici

360 naturfagslærere fra hele landet har i august fået en flyvende start på skoleåret ved en todages workshop: Big Bang to Modern Man (BB2MM).

Deltagerne er nærmest blevet blæst omkuld allerede fra det første oplæg, hvor lektor Troels Petersen på mindre end en time præsenterede hele den naturvidenskabelige historie fra Big Bang til det Moderne Menneske.

Herefter er lærerne blevet fagligt og didaktisk opdateret ved oplæg og workshops med dygtige forskere og har arbejdet selvstændigt i lærerteams med at udarbejde fællesfaglige forløb. Efter endt workshop kunne lærerne vende hjem med masser af input til det fællesfaglige arbejde og fyldt op med ny viden om universet, kosmisk støv, gammelt DNA og vores forfædre mm. Og forsynet med USB-stik med masser af materiale til at bruge hjemme på skolen.

Workshoppen BB2MM blev afholdt på H.C. Ørsted Instituttet i København og på Aarhus Universitet i starten af august.

Vigtig fordybelse

En stor del af lærerne gav udtryk for, at materialer og oplæg lige præcis var det, de havde efterlyst i flere år, mens andre fremhævede, at den faglig sparring med kollegerne, facilitatorer og andre fagteams var det vigtigste.

”Det har været en fantastisk værdi at få et bånd mellem forskerne og lærerne ude på skolerne. Jo kortere afstand, der er mellem dem, der skaber viden på universiteterne, og os, der underviser i fagene ude på skolerne, jo bedre er det. Inspirationsmaterialet er godt lavet, og den fagfaglige dialog er vigtig, men muligheden for at fordybe os i det fagdidaktiske har måske været endnu vigtigere for os,” siger Thor Hansen, der underviser i fysik/kemi og geografi på Tingkærskolen og deltog sammen med en ligeledes begejstret kollega.

Undervisningen skal ændres

Den direkte kontakt og dialog med forskerne giver også anledning til at ændre både undervisningsmetode og -materialer.

”Det er det bedste faglige kursusforløb, jeg har været på, siden jeg blev uddannet for mere end 30 år siden, og det mest brugbare. Der er et kursus som dette, der gør os bedre til at undervise vores elever,” siger Anette Fonder Nielsen, som underviser i biologi, fysik/kemi og geografi på Firehøjeskolen i Vejle og uddyber:

“Vores nye viden gør det muligt for os at forstå og formidle den nyeste forskning på en langt bedre måde. Det får bl.a. betydning for, hvordan mine nye 7. klasser skal undervises i grundstofferne, og jeg bliver derfor nødt til at revidere mine materialer.”

Team-samarbejde om det fællesfaglige

Fra Sølystskolen i Silkeborg deltog det naturfaglige lærerteam:

”Det har været fabelagtigt at høre forskerne. Den faglige forkælelse, det er at høre så veluddannede folk, gør os helt høje. Det, at vi er her som lærerteam, giver den nødvendige arbejdsro, og vi har haft mulighed for hjælp fra forskere og didaktikere, hvilket kvalificerer det fremadrettede arbejde med de fællesfaglige fokusområder,” siger biologilærer Mette Mellerup.

Læs også artikel i Folkeskolen

BB2MM er arrangeret af Københavns Universitet og Aarhus Universitet i samarbejde med Astra med støtte fra A.P. Møller Fonden.

Workshoppen følges op med skolebesøg i efteråret og endnu en todages workshop i januar.

“Responsen har været over al forventning, og vi arbejder på at få bevillinger til at gentage succesen i de kommende år,” siger konsulent Lars Volf Jensen fra Astra.