Gå til hovedindhold

Deltag i Engineering Day, og sæt fokus på udvikling og praktiske løsninger

Engineering i skolen. IDA © Finn Jensen

Er du nysgerrig efter at komme i gang med engineering i undervisningen, kan du deltage i den nye Engineering Day, der foregår i uge 45.

Alle landets naturfagslærere inviteres til at deltage og lade deres elever prøve kræfter med at udvikle og teste praktiske løsninger på praktiske problemer.

Engineering Day vil foregå på sciencecentre og ingeniøruddannelser landet over, hvor I deltager klassevis, og hvor dine elever kan arbejde med praktiske løsninger på helt konkrete problemstillinger.

Engineering Day kan også foregå lokalt på din skole, hvor dine elever kan arbejde med en af de to følgende engineering-opgaver, som vi har udviklet til mellemtrinnet og udskolingen. Begge opgaver lægger op til et forløb på tre timer, men kan forlænges.

Opgaverne og detaljeret lærervejledning kan allerede nu hentes på Engineeringday.dk.

Opgave 1: Lodrette haver

I denne opgave skal eleverne arbejde med at designe en bygning, som giver mulighed for at dyrke afgrøder midt i byen. Modellen skal også indeholde et bud på, hvordan afgrøderne får lys og vand.

De faglige diskussioner inden for denne opgave kan tage afsæt i emner som fx miljø, planter, design og urbanisering.

Opgaven peger ind i flere fællesfaglige fokusområder i naturfagsundervisningen - fx produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget, drikkevandsforsyning, udledning af stoffer, strålings indvirken på levende organismers levevilkår og teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

Opgaven er udviklet til udskolingen, men kan også bruges på mellemtrinnet.

Opgave 2: Byg en tidsmåler

I denne opgave skal eleverne konstruere en tidsmåler, der kan måle 30 sekunder så præcist som muligt.

Du kan vælge en åben tilgang, hvor eleverne vælger materialer, eller du kan afgrænse mulighederne ved selv at definere materialevalget. Således kan opgaven tilpasses eleverne, og du får som lærer mulighed for at arbejde med forskellige teknikker, materialer og emner.

Opgaven er udviklet til mellemtrinnet, men kan også bruges i udskolingen.

I lærervejledningerne til begge opgaver finder du forslag til materialer og anvisninger til, hvordan du kan understøtte engineering-processen, så eleverne får erfaringer med at designe, udvikle og afprøve, før de definerer en løsning. Lærervejledningen indeholder også forslag til, hvordan du kan differentiere opgaverne.

Når eleverne har udviklet deres løsningsforslag, kan I dele fotos eller videoer i galleriet på Engineeringday.dk. Her kan I se andre skolers løsninger og deltage i lodtrækningen om at få besøg af et scienceshow i klassen.

Engineering Day er en del af projektet ‘Engineering i skolen’, der bl.a. har som formål at bringe engineering ind i naturfagsundervisningen i grundskolen og skabe større interesse for naturvidenskab og teknologi.

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra, VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A. P. Møller Fonden.