Gå til hovedindhold

Aktiviteter og materialer til din undervisning

Vi fandt 511 materialer

Præsenter jeres isoleringsmateriale

Eleverne har i hold gennemført aktiviteten 'Lav den bedste isolering', hvor de har udviklet deres bud på fremtidens isoleringsmateriale. De har lagt vægt på materialernes evne til varmeledning og absorption samt materialernes porøsitet og tykkelse.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er varmeledning?

Varmeledning er et udtryk for, hvor hurtigt eller hvor langsomt et materiale tillader varme at forsvinde. Varmer du den ene ende af en metalstang op, vil den anden ende efter noget tid blive varm.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er styrke?

Et materiales styrke måles på materialets evne til at modstå fysiske påvirkninger. Hvor meget kan materialet strækkes, rives, trækkes, vrides, slås på eller lægges vægt på - uden at det går i stykker?
4. klasse til 10. klasse

Varme fødder i Grønland

Udfordring: Forestil dig, at din klasse er taget på lejrskole til Grønland. Desværre er jeres varme støvler ikke kommet med flyet, og nu står I og skal en tur ind over indlandsisen i jeres små tynde sommersko. Elevernes udfordring er, at de skal konstruere nogle skosåler, der kan isolere mod kulden...
4. klasse til 6. klasse

Insekter med fremtid i

Forløbet tager udgangspunkt i en udfordring, hvor eleverne skal udvikle deres bedste bud på en ret, der indeholder insekter. De beregner næringsindhold, CO 2-udledning og andre produktionsomkostninger ved deres ret. Eleverne dissekerer insekter, får viden om insekters levevis og udseende og deltager i Myrejagten fra Statens Naturhistoriske Museum.
4. klasse til 10. klasse

Myrejagten

Foretrækker myrerne i skolegården saltholdig mad, eller længes de efter søde sager? Myrejagten er et Citizen Science-projekt fra Statens Naturhistoriske Museum, hvor skoleelever hjælper museets forskere med at undersøge, hvad de danske myrer spiser, og hvor de forskellige myrearter findes i naturen.
4. klasse til 10. klasse

Citroner og balloner

Når man skræller en citron, sprøjter der en masse små væskedråber ud af skallen. Vidste du, at de kan få en ballon til at sprænge? I dette forsøg undersøger vi, hvad det skyldes.
4. klasse til 3. g

Lodrette haver

Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
5. klasse til 10. klasse

Det rene vand - efter oversvømmelsen

Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring. Sikkert og billigt drikkevand til...
3. klasse til 10. klasse

Fordampning og fortætning

Eleverne lærer, hvordan vand efter fordampning fortætter og sætter sig på kolde emner, der holdes hen over dampen. Derefter undersøger eleverne, hvordan vand, der ikke kun indeholder vandmolekyler, afsætter aflejringer i reagensglassene. Aktivitetsvejledning Hæld 2 ml væske op i tre små og helt...
4. klasse til 6. klasse