Gå til hovedindhold

Aktiviteter og materialer til din undervisning

Vi fandt 499 materialer

Fødder  under toiletbås - Masseeksperimentet 2017 - Foto: Sanne Vils Axelsen © Astra

Nyrerne og urin

Faglig tekst om nyrer, urin og blære - læseaktivitet og regneaktivitet, der fører eleverne ind i emnet.

Isolering med fremtid i

Opvarmning af vores huse vil være en fremtidig udfordring i Danmark. Vi lever i et land, hvor vi i mange måneder om året er nødt til at opvarme de bygninger, vi opholder os i, herunder vores huse. Det er en meget tung post, både økonomisk og ressourcemæssigt.
4. klasse til 10. klasse

Præsenter jeres isoleringsmateriale

Eleverne har i hold gennemført aktiviteten 'Lav den bedste isolering', hvor de har udviklet deres bud på fremtidens isoleringsmateriale. De har lagt vægt på materialernes evne til varmeledning og absorption samt materialernes porøsitet og tykkelse.
4. klasse til 10. klasse

Lav den bedste isolering

Opvarmning af vores huse vil være en fremtidig udfordring i Danmark. Vi lever i et land, hvor vi i mange måneder om året er nødt til at opvarme de bygninger, vi opholder os i, herunder vores huse. Det er en meget tung post, både økonomisk og ressourcemæssigt.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er porøsitet?

Mange materialer har mellemrum fyldt med luft. Porøsiteten fortæller noget om for forholdet mellem et materiales samlede porerumfang (der kan indeholde luft) og materialets totale rumfang. Høj porøsitet betyder meget luft i materialet, og disse materialer er derfor velegnede som isoleringsmaterialer.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er absorption?

Absorption kan defineres som en proces, hvor væske trænger ind i et materiale og optages (absorberes) af det. En høj og lav absorptionsevne beskriver, hvor meget væske et materiale kan opsuge, men siger ikke nødvendigvis noget om, hvor hurtigt væsken absorberes.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er varmeledning?

Varmeledning er et udtryk for, hvor hurtigt eller langsomt et materiale tillader varme at forsvinde. Varmer du den ene ende af en metalstang op, vil den anden ende efter noget tid blive varm.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er styrke?

Et materiales styrke måles på materialets evne til at modstå fysiske påvirkninger. Hvor meget kan materialet strækkes, rives, trækkes, vrides, slås på eller lægges vægt på - uden at det går i stykker?
4. klasse til 10. klasse

Hvad associerer du isolering med?

Der er mange aspekter, der skal tænkes ind, når man vurderer et isoleringsmateriales kvalitet. Eleverne associationsbrainstormer - hvad tror de, man skal tænke på, når man skal vurdere, om man vil benytte et isoleringsmateriale?
4. klasse til 10. klasse

Præsenter jeres drikkevand

Eleverne præsenterer deres løsninger til fremtidens drikkevand. Hvilken løsning peger de på, hvorfor og hvordan?
4. klasse til 10. klasse