Gå til hovedindhold

Sæt bevægelse i naturfagene: Vandets kredsløb

Tegn og forklar

Fag: Alle naturfag
Klassetrin/niveau: 5.-9. klasse.
Læringsaspekt: Forklaring og udvikling/gengivelse af vandets kredsløb 
Sted: Skolegård eller gulve, man må tegne på (man kan også købe sorte voksduge, man kan tegne med kridt på, som nemt kan tørres af igen)
Materialer: Kridt - gerne i forskellige farver 

Organisering og fremgangsmåde:

  • Eleverne skal gruppevis tegne vandets kredsløb i så stort format, at de kan bevæge sig rundt i kredsløbet. De kan lade sig inspirere af modellen herunder eller en lignende model fra klassens læremidler. 
  • Eleverne skal øve sig i at formidle et vandmolekyles vej gennem kredsløbet, samtidig med at de fortæller om de forskellige processer, vandet gennemgår. De skal gøre brug af begreberne: fordampning, fortætning, nedbør, nedsivning og grundvand. 

Ideer til variation:

  • Kan bruges til forståelse og formidling af kulstofkredsløb, nitrogenkredsløb eller andre kredsløb.
  • Alt efter elevernes niveau kan du stille højere eller lavere krav til detaljer og brug af fagudtryk og forklaringer. 
  • Gør eventuelt modellen permanent ved at bruge spraymaling e.lign. 

Mere inspiration til bevægelse?

Øvelsen indgår som et af flere eksempler i inspirationshæftet "Sæt naturfagene i bevægelse".