Gå til hovedindhold

Sæt bevægelse i naturfagene: Få styr på begreber

Match faglige begreber med objekter 


Fag: Alle
Klassetrin/niveau: Alle 
Læringsaspekt: Kendskab til kroppens organer. Kan også bruges til at matche faglige begreber med objekter i andre sammenhænge. 
Sted: God gulvplads eller udendørs 
Materialer: En torso og små laminerede papirstrimler 

Organisering og fremgangsmåde:

  • Skriv og laminer små papirstrimler med spørgsmål om kroppen og organernes funktion.
  • Spred spørgsmålene og indholdet fra torsoen ud på gulvet eller jorden. 
  • Eleverne skal nu finde spørgsmål og de dele, der skal bruges i forbindelse med svaret.

Ideer til variation:

Tilføj et konkurrenceelement, for eksempel ‘hvem finder flest rigtige par inden for 2 minutter’. 

Geografi: Lær om de forskellige stentyper. Laminer papirsedler med navnene/beskrivelser på de almindeligste stentyper, og find den sten, som passer til navnet/beskrivelsen.

Kan også bruges til at lære betegnelserne på udstyr og redskaber i et faglokale. Lad for eksempel eleverne gruppevis finde 10 forskellige typer udstyr i faglokalet, som de skal samle på et bord. Afslut i plenum med at tjekke, om det er de rigtige ting, grupperne har fundet, og snak om, hvad det er, og hvordan man anvender tingene. For eksempel sorteringsbakke, kolbe, pipette eller tovejs-lup. 

Mere inspiration til bevægelse?

Øvelsen indgår som et af flere eksempler i inspirationshæftet "Sæt naturfagene i bevægelse".

Perspektiv

Bevægelse som struktur i den faglige undervisning